Verbonden partijen

Vennootschappen

Port of Zwolle coöperatie UA - Zwolle

Relatie met programma

Programma 5 Ondernemende en levendige stad

Oorsprong verbonden partij

Gemeentelijke samenwerking op het gebied van logistiek en havens, Zwolle, Kampen en Meppel. Oprichting heeft begin 2016 plaatsgevonden.

Openbaar belang

Gezamenlijke profilering en acquisitie, uniformiteit in verordening en regelgeving. Hierdoor stimuleren en vergroten ladingstromen over water.

Beleidsvoornemens

Het Havenbedrijf Port of Zwolle heeft als doel het versterken van het vestigingsklimaat voor het havenbedrijfsleven, de industrie en de logistieke bedrijven. In de samenwerking binne Port of Zwolle creëren we voor de havenregio voldoende kritische massa om interessant te zijn voor de mainports. Port of Zwolle zet onze havenregio op de kaart en richt zich op het verbeteren van de dienstverlaning aan ondernemers.

Eind 2015 werd gestart met de oprichting van de entiteit en is de propositie vertaald in marketing communicatie middelen, waaronder de website. Port of Zwoll is in maart 2016 officieel ingeschreven als coöperatie. De 1e fase is, uitvoering, marketing en acquisitie. Het imago van Port of Zwolle is dusdanig goed dat het havenbedrijf gesprekspartner is van en namens zeer veel bedrijven. Port of Zwolle heeft een prominente plek in het internationale netwerk van havens, politiek en overheden. In 2021 is een nieuwe havenvisie en bedrijfsplan afgerond. Het palet aan havendiensten is goed georganiseerd. De havens en het havenbedrijf hebben de regio goed door de coronacrisis geholpen. Voor de direct betrokken gemeenten is Port of Zwolle een belangrijke uitvoerende en advisrerende partij.

Bestuurlijk belang

Alle partners, Zwolle, Kampen en Meppel zijn voor 1/3 aandeelhouder. De gemeente Zwolle wordt in de algemene ledenvergadering vertegenwoordigd door wethouder R. de Heer

Verwacht financieel belang

1-1-2022

€ 75.000

33,3%

31-12-2022

€ 75.000

33,3%

Toelichting

het gaat hierbij om de jaarlijkse bijdrage

Verwacht eigen vermogen

1-1-2022

€ 60.000

inbreng leden

31-12-2022

€ 60.000

inbreng leden

Verwacht vreemd vermogen

1-1-2022

€ 0

31-12-2022

€ 0

Verwacht financieel resultaat

nul

Risico's

Het financiële risico is beperkt tot de tot dan toe ingebrachte middelen. Zodra besloten wordt om het toezicht en het opleggen van havengelden ook onder te brengen in Port of Zwolle, neemt het risico toe. De gemeentelijke bijdragen bedraagt structureel 75.000 euro per jaar. Vanaf 2022 is Port of Zwolle verantwoordliejk voor de (digitale) inning van de havengelden.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12