Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Beleidskader

Huidige kadernota onderhoud wegen 2005.

Uitvoering

De basis voor wegbeheer is de landelijk geaccepteerde systematiek van CROW. In 2021 hebben we naast de reguliere inspectie ook een innovatieve inspectie toegepast, die bij voldoende betrouwbaar resultaat vanaf 2022 op de doorgaande asfaltwegen ingezet gaat worden. Hiermee vergroten we de veiligheid tijdens de uitvoering en efficiënte inwinning van kwaliteitsdata. De inspectie levert objectieve input voor het MJOP en integraal inzicht in de kwaliteit.
De gegevens zijn opgenomen in ons beheersysteem Obsurv. Dat betekent dat we weten wat we hebben (areaal op orde), hoe het erbij ligt (kwaliteit) en wat we te doen hebben (meerjaren onderhoudsopgave). Hierbij hanteren we de CROW-methodiek als basis. Voor het definitief vaststellen van de onderhoudsopgave stemmen we niet alleen integraal (cluster overstijgend, mobiliteit, projecten en andere stakeholders) af, maar houden we ook rekening met de 'visie op het beheer van de openbare ruimte' en met behoeften (wijkbeheer) van en opgaven (ambities) voor de stad. Dit is geborgd door middel van het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en leidt tot de jaarlijkse programmering van (groot) onderhoud en de vervangingen. We liften zoveel mogelijk mee met andere projecten en bijvoorbeeld het aanleggen van het warmtenet. We prioriteren het onderhoud binnen de budgetruimte, rekening houdend met koppelkansen vanuit andere opgaven / clusters, maar ook door onderhoud uit te stellen. Door het uitvoeren van klein onderhoud borgen we de veiligheid en er is nog geen sprake van kapitaalvernietiging.

Relevante ontwikkelingen

  • De inspectie 2021 wijst uit dat de kwaliteit van de elementenverhardingen (tegels, klinkers) achterblijft ten opzichte van de ambitie van de Visie Openbare Ruimte (2015) en de landelijke richtlijnen van CROW. De huidige onderhoudsstrategie wordt momenteel herzien. Het uitvoeren van klein onderhoud (plaatselijk repareren) borgt over het algemeen de veiligheid, echter voor een aantal wegen is dit niet voldoende en voeren we groot onderhoud uit (volledig herstraten). De kwaliteit van de asfaltverhardingen loopt nog redelijk in de pas met de ambitie.
  • De huidige strategie voor zowel elementen – als asfaltverhardingen moet aangepast worden om te voldoen aan de gestelde ambities van de Visie en de landelijke richtlijnen. Hierbij speelt ook mee dat de areaalverjonging (door herstructurering, gebiedsontwikkeling, in – en uitbreidingen ) veelal in dezelfde gebieden plaatsvindt, waardoor niet alle benodigde vervangingen gedekt zijn. Dankzij de over het algemeen stabiele ondergrond van zand leidt dit nog niet tot onveilige situaties.
    De nieuwe strategie is nu in uitwerking en in 2022 gereed. Dit levert inzicht in de consequenties en oplossingsrichtingen, een langjarige strategie (in combinatie en afstemming met de opgaven vanuit bv warmtenetten en klimaatadaptatie) en de benodigde middelen voor het onderhoud en vervangingen. Deze voorstellen leggen we bestuurlijk voor.
  • Door beheer, - stedelijke, - en mobiliteitsopgaven blijvend (en nog steviger) te integreren wordt de integrale afstemming (via MJOP) geborgd en daarmee ambitie van de stad.
  • In 2021 zijn de beheerplannen opgesteld en stellen we de integrale ontwikkelagenda (clusteroverstijgend) op, die we geprioriteerd gaan uitvoeren.

Risico’s

  • In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt, worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
  • Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven.
  • Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).

Financiën

In 2022 is € 7,8 miljoen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,4 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Voor 2022 is € 1,3 miljoen exclusief btw beschikbaar voor vervangingsinvesteringen.  

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12