Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Straatmeubilair

Het gaat hier om fysieke voorzieningen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bebording en wegmarkering.

Beleidskader

Op 25 november 2019 is de beslisnota ‘Versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020-2023’ aangenomen. Voor de overige onderdelen zijn geen expliciete beleidskaders aanwezig.

Uitvoering

Zwolle streeft naar een zo duurzaam en (verkeers)veilige inrichting en gebruik van haar infrastructuur en openbare ruimte. Op het gebied van openbare verlichting streven we bij duisternis een veilige en leefbare omgeving na door het hebben en onderhouden van energiezuinige en duurzame openbare verlichting. (Visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant beperken we tot een minimum. Het lopende ombouwprogramma naar energiebesparende verlichting voorziet in innovatieve verlichting, die aansluit op de bestaande mastopstellingen en waarmee we op kostenefficiënte wijze voldoen aan de Europese richtlijnen. Voor nieuwe verlichtingsontwerpen ten behoeve van projecten en reconstructies ontwerpen we ook volgens deze richtlijnen.
De verkeersregelinstallaties (VRI’s) moeten betrouwbaar zijn en toegerust zijn op de nieuwste ontwikkelingen. Daarom inspecteren we ze jaarlijks op technisch en functioneel presteren. Daarnaast vindt er twee keer per jaar een visuele controle plaats op schades. Er staan in Zwolle 65 verkeersregelinstallaties. De gemiddelde technische levensduur is 15 jaar. Door jaarlijks gemiddeld drie VRI’s te vervangen door nieuwe (i)VRI’s blijft het areaal up to date en betrouwbaar en voorzien we ze van de nieuwste landelijke softwarestandaard. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. In dit kader stemmen we af met ITS / mobiliteitsprogramma’s als Beter Benutten en Slim en Duurzaam. Innovatieve ontwikkelingen (onder andere software) hebben geleid tot het continue realtime ontsluiten van data en het optimaliseren van de verkeersstromen (Toptrac).
Voor bebording en wegmarkering hanteren we de daarvoor geldende richtlijnen (qua ontwerp en beheer) en hebben we hier onderhoudscontracten (onder andere met ROVA voor reiniging en klein onderhoud).

Relevante ontwikkelingen

  • Innovatieve toepassingsmogelijkheden volgen elkaar momenteel in rap tempo op. Op dit moment hebben we een koploperspositie en hebben wij deze positie met juiste prioritering in onderhoudsmiddelen en vervangingsinvesteringen kunnen realiseren. Gezien de snelheid van de nieuwe technologische en / of circulaire ontwikkelingen is het geen garantie dat dit zo zal blijven.
  • Toenemende complexiteit in techniek, sensoring en software vraagt om veranderende expertise en functioneel beheer. Doordat steeds meer koppeling (in the cloud) plaatsvindt, is de impact bij storingen mogelijk ook omvangrijker, bijvoorbeeld bij een storing in onze verkeerslichten. Hierdoor kan de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid onder druk komen te staan. Door eigen technische kennis in huis te hebben (en up-to-date te houden) en een calamiteitenplan bij storingen (en / of stroomuitval) wordt hierop zoveel mogelijk geanticipeerd.
  • Naast het borgen van de constructieve veiligheid dienen we ook de installatieverantwoordelijkheid en de cyber security borgen. De impact hiervan is in uitwerking en leidt tot een implementatieplan in 2022.
  • Om de kwantiteit en kwaliteit van de markeringen in beeld te krijgen is in 2021 een innovatieve pilot uitgevoerd (datagedreven met meetwagens en luchtfoto's). Afhankelijk van de uitkomsten zullen we in 2022 bepalen de verder invulling van de inventarisatie.

Risico’s

Geen actuele risico’s voorzien.

Financiën

Voor het technisch onderhoud van straatmeubilair is in 2022 € 2,9 miljoen beschikbaar, inclusief € 619.000 aan kapitaallasten. Voor vervangingsinvesteringen van straatmeubilair is in 2022 € 450.000 exclusief btw beschikbaar.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12