Beschrijving doel 8.2.1 We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat
Visie op dienstverlening Begrijpelijke communicatie Gastvrij De klant kiest het kanaal Digitalisering zet door Het aantal klanten voor de balie van het Stadskantoor lag jarenlang rond de 100.000 maar is sinds 2019 duidelijk aan het dalen, dit als gevolg van de voortgaande digitalisering. Vanwege corona is het aantal bezoekers van de balie in 2020 zo’n 36% lager dan in 2019. Dat komt omdat we enkele maanden alleen spoedaanvragen hebben behandeld. Wanneer de coronamaatregelen blijvend vervallen verwachten we voor de 2e helft van 2021 en voor de eerste helft van 2022 meer aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen. Veel inwoners hebben in 2020 en de eerste helft van 2021 vanwege Corona en de maatregelen (geen vakanties naar het buitenland en het toestaan van rijden met een verlopen rijbewijs) deze documenten niet verlengd. In 2021 verwachten we ongeveer een gelijk aantal baliebezoeken als in 2020. Voor 2022 verwachten we een lichte stijging door een mogelijk inhaaleffect. Pas in 2024 verwachten we een aanzienlijke stijging van het aantal baliebezoeken door de in 2004 veranderde geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. De inwoner vraagt steeds meer om digitale dienstverlening en verwacht daarbij kwaliteit en snelheid zoals bijvoorbeeld Bol.com die levert. Onze processen zijn complexer (met name vanwege regels met veel uitzonderingen) en onze middelen voor innovatie zijn beperkt, dus we zullen dit niveau van digitale dienstverlening niet snel kunnen benaderen. Dat neemt niet weg dat wij blijven investeren in het digitale kanaal. Het is onder andere noodzakelijk om te blijven investeren in de vernieuwing van onze website, om ook in 2022 online veiligheid van bezoekers aan www.Zwolle.nl te kunnen garanderen. Deze inspanningen dragen bij aan de digitale transitie, zoals genoemd in het coalitieakkoord 2018-2022. Verder zetten we in op digitale toegankelijkheid; iedereen moet ook onze digitale uitingen kunnen gebruiken en begrijpen. We willen de inwoner het gevoel geven dat er achter die digitale processen gewoon mensen zitten die willen helpen en meedenken. Identiteitsfraude aanpakken Elke klacht is een tip
o 87% van de klachten werd informeel afgehandeld (2019: 84%)
o 90% van de bezwaren is afgehandeld binnen de wettelijke termijn (2019: 90%) De aantallen, zowel klachten als bezwaarschriften, wijken in 2021 niet opvallend af van voorgaande jaren. Een invloed van de corona-crisis is hier niet merkbaar. Voor 2022 zijn er op het terrein van klachten en bezwaarschriften geen specifieke bijzonderheden te melden. De doelstellingen blijven gehandhaafd. Wel gaan we onze inwoners en ondernemers ook de kans bieden om complimenten te geven. |
---|
Criteria
We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders
Activiteiten
Programma dienstverlening 2021-2024 Daarnaast gaan we in 2022 aan de slag met:
Versimpelteam
Digitale dienstverlening Zwolle.nl Digitale dienstverlening (producten) FrontOffice van de toekomst KISS (Klant Interactie Service Systeem) Fraudebestrijding Woon- en adresfraude Verkiezingen Gemeenteraad We werken in 2022 samen met TIEM voor het klaar maken van diverse formulieren-pakketten en kantoorartikelen voor de circa 70 stembureaus. Er wordt onderzocht of één of twee stemstraten van toegevoegde waarde kunnen zijn. Daarnaast zal het op het stadskantoor en stadhuis mogelijk worden dat blinde of slechtziende kiezers zelfstandig hun stem uitbrengen met een stemmal en audiobegeleiding. Tenslotte wordt voor het tellen van de stemmen gebruik gemaakt van de beproefde ‘Craft-telmethode’. Dit moet leiden tot minder telfouten en een gestroomlijnder proces. Dienstverlening op de begraafplaatsen
Reisdocumenten en rijbewijzen Voor rijbewijzen doet Zwolle mee met de pilot DAR (digitaal aanvragen van verlenging van het rijbewijs) van RDW. Voor een DAR-aanvraag ontvangt de gemeente een vergoeding van € 15,95. Voor een reguliere rijbewijsaanvraag aan de balie bedragen de gemeentelijke leges € 30,95. Dit verlies wordt slechts deels gecompenseerd door minder benodigde formatie. Met de invoering van de Wet digitale overheid wordt de afdracht per rijbewijs aan de RDW met € 3,50 verhoogd. Het voorstel hiervoor lag in augustus 2021 bij de Eerste Kamer. De verwachting is dat deze verhoging in 2022 is ingevoerd. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 8.2.1 Dienstverlening | 5.388.614 | 2.860.498 | 2.528.116 | 279.691 | 350.420 | 2.457.387 |
Kredieten
Masterplan Kranenburg
|
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2020 | Resterend krediet | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Masterplan Kranenburg | 3.141.285 | 2.800.384 | 340.901 | 340.901 | 0 | 0 |
Chinese begraafplaats 2012 | 900.000 | 836.149 | 63.851 | 63.851 | 0 | 0 |
Chinese begraafplaats, 2de fase | 800.000 | 239.928 | 560.072 | 560.072 | 0 | 0 |
Bomen en beplanting begraafplaatsen 2021 | 161.535 | 0 | 161.535 | 161.535 | 0 | 0 |
Subtotaal vastgestelde mutaties | 5.002.820 | 3.876.461 | 1.126.359 | 1.126.359 | 0 | 0 |
Vervangingsinvesteringen 2022: | ||||||
Vervangen bomen en beplanting | 45.000 | 0 | 45.000 | 0 | 45.000 | 0 |
Subtotaal vervangingsinvesteringen | 45.000 | 0 | 45.000 | 0 | 45.000 | 0 |
Totaal doel 8.2.1 Dienstverlening | 5.047.820 | 3.876.461 | 1.171.359 | 1.126.359 | 45.000 | 0 |