Paragrafen

Weerstandsvermogen en risico's

Open eind risico's

Participatiewet inkomensdeel (BUIG)

Gemeenten ontvangen voor de bijstand een specifieke uitkering van het Rijk (BUIG). Voor 2022 is het tekort op dit budget begroot op €2,8 mln. (5,7% van het rijksbudget) Het maximale risico op de BUIG is 10% van het rijksbudget. Boven dit percentage worden gemeenten gecompenseerd door het Rijk. Voor de risicomatrix wordt uitgegaan van het verschil tussen het begrote tekort 2022 en het maximale risico zijnde €5 mln. Het financiële risico van een toename van de bijstandsuitgaven tot het maximale niveau ad 2,2 miljoenis in de risicomatrix gewogen op laag.

Minimabeleid

Het minimabeleid bestaat uit diverse open einde regelingen waaronder vergoedingen voor beschermingsbewind, kinderparticipatie regelingen, regelingen voor chronisch zieken en diverse inkomenstoeslagen. Door de oplopende kosten van beschermingsbewind is het risico dat het budget in 2022 hiervoor niet toereikend is. De budgetten voor al het overig minimabeleid zijn op niveau. De weging van het risico ad 1,4 miljoen in de risicomatrix is midden.

Leerlingenvervoer

Door een toename van het aantal te vervoeren leerlingen lopen de kosten van het leerlingenvervoer op met als risico dat het budget in 2022 niet toereikend is. De weging van het risico ad 247.000 in de risicomatrix hoog.

WMO

WMO verstrekkingen en thuisondersteuning zijn openeinde regelingen. Risico’s als afwenteling vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz), toename zorgbehoefte, druk vanuit wachtlijsten, wijzigingen in landelijke beleid, etc. komen hierin tot uitdrukking. In de begroting 2022 wordt al rekening gehouden met een  stijging van de uitgaven. Door de onzekerheid over de ontwikkeling van de toename van de zorgvraag mede als gevolg van de coronacrisis is in de risicomatrix de risicoweging midden.

Eigen bijdrage WMO

De eigen bijdrage voor de Wmo wordt geïnd door het CAK. Inkomsten en raming zijn in evenwicht. De kans op optreden van het risico op de eigen bijdragen ad € 164.000 is laag.

Jeugdzorg

De activiteiten die de gemeente uitvoert in het kader van de Jeugdwet kenmerken zich door het open einde karakter. Afgelopen jaren zijn de uitgaven voor jeugdzorg harder gestegen dan de trendmatige stijging van de begroting. Tevens worden de besparingsdoelen voor jeugdzorg zoals opgenomen in de Hervormingsagenda, deels niet gerealiseerd. Beiden ontwikkelingen hebben in 2020 en 2021 tot een overschrijding van de begroting geleid. Ook voor 2022 bestaat dit risico ad € 7.077.000. Dit is overigens een landelijk beeld. Het Rijk heeft voor 2021 en 2022 additionele middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg. De weging van de in de risicomatrix is hoog.

Arbeidsparticipatie

Op 1 januari 2019 zijn alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratieactiviteiten overgegaan naar Tiem. Door de toename van het aantal bijstandsgerechtigden wordt in 2022 een toenemend beroep verwacht op arbeidsparticipatie waardoor een hoger beroep zal worden gedaan op het participatiebudget. Vanwege de verwachte toename wordt het risicoprofiel voor arbeidsparticipatie gewogen op kans 'midden' met een bedrag van  €861.000

Sociale werkvoorziening

Gemeenten ontvangen van het Rijk een specifiek uitkering voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De toegang tot de Wsw is per 1 januari 2015 afgesloten en het rijksbudget wordt in 40 jaar afgebouwd. Door het teruglopend aantal Wsw-medewerkers en omdat het steeds moeilijker wordt om het vergrijzende bestand van Wsw-medewerkers te detacheren lopen de opbrengsten uit Wsw-activiteiten terug. Het risico is dat de tekorten op de begroting van Tiem en gemeente op de uitvoering van de Wsw hierdoor toenemen ad € 2.685.000 De kans op optreden wordt gewogen op hoog.

Kwijtschelding

De risico’s zijn zeer beperkt en hebben vooral betrekking op de afvalstoffenheffing. Deze risico’s zijn afgedekt via de reserve afvalstoffenheffing. Bij OZB en rioolheffing is de kwijtschelding qua omvang bijna te verwaarlozen. Het beperkte risico is in de risicomatrix op pm gesteld. Gevolg van de toename van de kwijtschelding is wel dat het bedrag dat ten laste komt van Afval sterk is toegenomen. Hiermee neemt ook het bedrag toe van de inwoners die wel afvalstoffenheffing betalen.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12