Paragrafen

Weerstandsvermogen en risico's

Beschikbare weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit is het totaal aan middelen waarover de gemeente beschikt om niet begrote financiële tegenvallers op te vangen. Net als tegenvallers kan ook de weerstandscapaciteit worden onderverdeeld in incidenteel en structureel. Incidentele weerstandscapaciteit is aanwezig in de vorm van begrotingsposten voor onvoorzien en aanwezige reserves met een weerstandsfunctie. Structurele weerstandscapaciteit betreft de middelen die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van bestaande taken. Het gaat dan - naast de mogelijkheid van herschikking binnen bestaande budgetten - om de onbenutte belastingcapaciteit en heffingscapaciteit van de gemeente.
De omvang van de incidentele en de structurele weerstandscapaciteit worden hieronder gepresenteerd

Begroting 2021

Begroot voor 2022

Post onvoorzien

500.000

500.000

Algemene concernreserve

49.700.000

47.300.000

Toevoeging berapresultaat 2020 aan algemene concernreserve

5.800.000

4.200.000

Toevoeging 50% voorlopig MPV resultaat over 2021

12.000.000

Onttrekking ten gunste van incidentele bestedingsruimte

-10.000.000

-17.000.000

Totaal incidentele weerstandscapaciteit

46.000.000

47.000.000

Begroting 2021

Begroot voor 2022

Onbenutte ruimte OZB

p.m.

p.m.

Onbenutte ruimte leges en heffingen

471.000

730.000

Heroverweging bestaand beleid

p.m.

p.m.

Totaal structurele weerstandscapaciteit

879.000

471.000

+p.m.

+p.m.

De opbouw van de structurele weerstandscapaciteit is als volgt:

Leges omgevingsvergunningen

6.000

250.000

Leges burgerzaken

20.000

21.000

Leges juridische zaken en veiligheid

237.000

260.000

Begraafplaatsrechten

63.000

64.000

Havengelden

65.000

29.000

Marktgelden

80.000

106.000

Onbenutte ruimte OZB
Voor wat betreft de Onroerend Zaak Belasting is het bepalen van de hoogte van de Onroerend Zaak Belasting-tarieven een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Wel is het zo dat de macro-ontwikkeling van de Onroerend Zaak Belasting-opbrengst voor het totaal van alle gemeenten gebonden is aan een door het Rijk jaarlijks bepaald percentage.

Onbenutte ruimte leges en heffingen
Voor zover de hoogte van leges en andere heffingen niet gebonden is aan landelijk vastgestelde tarieven, is het beleid zoveel mogelijk gericht op 100% kostendekking. Zowel bedrijfseconomische factoren (vraaguitval), draagvlak (relatieve hoogte tarieven in vergelijking tot andere gemeenten) en beleidsinhoudelijke argumenten geven in de praktijk een begrenzing aan het volledig benutten van de aanwezige onbenutte capaciteit.

Heroverweging bestaand beleid
Door bestaand beleid te heroverwegen zijn er mogelijkheden om de structurele nadelen in de begroting op te vangen.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12