Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 2.1.3 (maatwerk)Voorzieningen Wmo

Veel inwoners van Zwolle zijn in staat actief maatschappelijk te participeren en wonen zelfstandig, ook als zij ouder worden. Een gezonde leefstijl, actieve deelname aan de samenleving en een sterk sociaal netwerk zijn daarin bevorderend (programma 1. Samenleving). Daar waar het bij inwoners beperkt mogelijk is of wordt om actief te participeren en zelfredzaam te zijn in de eigen leefomgeving, ondersteunen we inwoners met voorzieningen in het kader van de Wmo. De inzet van (maatwerk)ondersteuning verloopt via het sociaal wijkteam en vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de Sociale Basis en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoefte (Samenkracht).

We bieden ondersteuning aan mensen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Deze ondersteuning kan via begeleiding in de thuissituatie, rolstoelen, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en dagbesteding.

Wij hebben de afgelopen twee jaar als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief Wmo een toename gezien van het beroep op maatwerkvoorzieningen Wmo. Door Covid-19 is het jaar 2020 en 2021 qua voorzieningenaantallen en ondersteuningsbehoefte een afwijkend jaar ten opzichte van eerdere jaren. Binnen thuisondersteuning zien we nog steeds een toename van toekenningen maar minder groot dan daarvoor.  Bij de hulpmiddelen (woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen, vervoersvoorzieningen) zien we een afname van het aantal aanvragen als gevolg van de COVID-19 crisis en de overgang van een een (deel) van de hulpmiddelen naar de WLZ. In 2021 zien we in de tweede helft wel weer een toename van inwoners die een beroep doen op thuisondersteuning.

Per 31-12-2021 loopt het huidige contract thuisondersteuning af. Daarom is in 2021 de thuisondersteuning opnieuw aanbesteed.  We hebben een zorgvuldige overgangsregeling opgesteld.  Het jaar 2022 zal vooral in het teken staan van de verdere implementatie van het nieuwe contract; evaluatiegesprekken met zorgaanbieders, uitvoering overgangsregeling, trainingen etc.

Goede dagen & perspectief is de afgelopen jaren een algemene voorziening voor dagbesteding geweest in Zwolle. In 2021 heeft de doorontwikkeling van Goede dagen & perspectief plaatsgevonden. Een deel van het budget is verschoven naar Programma 1 zodat de algemene voorzieningen ook in de begroting op de juiste plek staan. In doel 2.1.3 is alleen het budget voor de maatwerkvoorziening Dagbesteding Perspectief ondergebracht. Na een indicatie van het Sociaal wijkteam kan een maatwerkvoorziening dagbesteding worden ingezet bij inwoners in de arbeidsmatige leeftijd die professionele ondersteuning nodig hebben bij dagbesteding.

Nu de dienstverlening aan de inwoners in het kader van de decentralisaties op orde is, komt er steeds meer aandacht voor toezicht en handhaving binnen het sociaal domein. Integrale aandacht voor het tegengaan van zorgfraude, voor de rechtmatige uitvoering van de ondersteuning en voor het borgen van kwalitatief goede ondersteuning zorgt voor meer duidelijkheid over wat wij van aanbieders en inwoners vragen. Onze verwachting is dat dit tot een grotere nalevingsbereidheid leidt. Het doel is dat de inwoner ontvangt wat hij daadwerkelijk nodig heeft en het budget voor ondersteuning ook daadwerkelijk aan ondersteuning wordt uitgegeven.

We willen dat psychisch kwetsbare inwoners een zo gewoon mogelijk leven leiden, bij voorkeur in de eigen woon- en leefomgeving zodat maatschappelijke participatie optimaal en voor de hand liggend is. We organiseren hiertoe passende zorg en ondersteuning op de plek waar dat het meest tot zijn recht komt. We gaan zoveel mogelijk uit van lokale ondersteuning, in de wijken van Zwolle, waardoor tevens onnodige verhuizing zoveel mogelijk wordt voorkomen. Daar waar dat voor ondersteuning en/of voor de inwoner zelf noodzakelijk is, blijft uiteraard beschermd wonen beschikbaar, maar dan wel zo kort als mogelijk (en zo lang als nodig).
De komende jaren zetten we in op de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis, op basis van het lokaal uitvoeringsplan. Dit plan geeft o.a. aan hoe we passende vormen van (thuis)ondersteuning organiseren, tussenvoorzieningen creëren, alsmede mogelijkheden voor jongeren om zelfstandig te wonen. Ook zetten we in op een goede aansluiting op de Sociale Basis en zinvolle daginvulling.

Criteria

In aansluiting op het voorliggende veld bieden we indien nodig (maatwerk)voorzieningen Wmo, zodanig dat:

  • Maatwerkvoorzieningen worden ingezet in aanvulling op andere voorliggende voorzieningen (Sociale Basis).
  • Waar mogelijk de ondersteuning die nu in maatwerkvoorzieningen wordt ingezet, ook in andere collectieve vormen van ondersteuning ingezet kan worden.
  • Maatwerkvoorzieningen zo integraal mogelijk worden ingezet.
  • Maatwerkvoorzieningen worden ingezet in samenhang met voorzieningen uit de zorgverzekeringswet zoals wijkverpleging.
  • Als een maatwerkvoorziening noodzakelijk is, de inwoner naast Zorg in Natura een keuzemogelijkheid heeft voor een Pgb.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

  • In 2022 vindt uitvoering plaats van het contract thuisondersteuning:
    • In het kader van het contractmanagement voeren wij minimaal tweemaal per jaar evaluatiegesprekken met aanbieders
    • Er is een overlegtafel met aanbieders, Participatieraad, gemeente / Sociaal Wijkteam waar wij de beweging van zwaardere naar lichtere vormen van ondersteuning stimuleren.
    • Er zijn werkgroepen actief op thema's.
  • In 2022 vindt de verdere implementatie plaats van het nieuwe contract thuisondersteuning dat per 1-1-2022 ingaat.
  • Wij werken op basis van het lokaal uitvoeringsplan aan de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Hiermee bevorderen dat meer psychisch kwetsbare inwoners langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen met passende ondersteuning en dus instroom in beschermd wonen wordt voorkomen, of dat sneller vanuit beschermd wonen kan worden doorgestroomd naar (meer) zelfstandige woonvormen.
  • Wij hebben in 2021 de mogelijkheden verkend om binnen de hulpmiddelen de beweging naar algemene voorzieningen vorm te geven. Dit heeft ertoe geleid dat in het najaar van 2021 een pilot scootmobielpool is gestart in woonzorgcentrum Fermate. Middels deze pilot doen we ervaring op met het werken met een pool van voorzieningen en kunnen we bekijken of het concept van een scootmobielenpool uitgebreid kan worden. Het initiatief wordt door bewoners van Fermate gesteund. Naast een bijdrage aan de beweging naar meer algemene, collectieve voorzieningen, levert dit project ook een bijdrage aan het vergroten van de brandveiligheid door het aantal gestalde scootmobielen te beperken en vermindert een scootmobielpool de belasting van het milieu.
  • De vervoerssector is hard getroffen door corona en daarmee kende ook het Wmo vervoer in 2021 een atypisch verloop. Er tekent zich nu een geleidelijk herstel af van de vervoersbehoefte. In de maand juni 2021 zat het Wmo vervoer tegen de 70% van het pre coronaniveau. We hebben met overheidshulp de uitvoerende organisaties cq de taxibedrijven intact weten te houden. We verwachten voor 2022 een meer normaal verloop van het Wmo vervoer vanwege de grote bereidheid in Nederland tot vaccinatie tegen corona. Mogelijkerwijs zal er zelfs enige stijging zijn van het Wmo vervoer vanwege het invlechten van het vervoer naar de locaties van dagbesteding. We zullen in 2022 gaan bezien wat de gevolgen zijn van de coronacrisis voor de gemaakte afspraken op het terrein van duurzaamheid. Onderzoek naar de impact op laadinfra loopt.
  • Uitvoeren toezicht en handhaving sociaal domein:
    • Het op- en aanpakken van (regionale) signalen omtrent de kwaliteit en rechtmatigheid wordt verder geprofessionaliseerd via sociaal domein brede casustafels die tevens wordt verbonden aan het Informatie Knooppunt Zorg (IKZ), het programma ondermijning en het Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC). Dit leidt tot rechtmatigheids- en kwaliteitsonderzoeken waarmee de ondersteuning en ons stelsel wordt gewaarborgd. De kwaliteitsrapporten worden inmiddels openbaar gemaakt. We verkennen de mogelijkheid voor openbaarmaking van rechtmatigheidsonderzoeken.
    • We wensen proactief / preventief toezicht zowel voor het toezicht op kwaliteit als op rechtmatigheid verder vorm te geven.  Op basis van risico indicatoren wordt beoordeeld waar preventief toezicht efficiënt en effectief is.
    • Er is een integraal handhavingsplan sociaal domein opgesteld. Handhaven betekent dat inwoners en zorgaanbieders worden aangesproken op het naleven van de voorwaarden en verplichtingen, die verbonden zijn aan de aangeboden voorzieningen en ondersteuning. Daarbij worden inwoners en zorgaanbieders ook geholpen zich aan de regels te houden, door het geven van goede en passende voorlichting en door het aanbieden van goede dienstverlening op maat.
  • Persoonsgebonden budget (pgb):
    • Het beoordelingskader pgb voor de toegangen Wmo en Beschermd Wonen is geactualiseerd
  • Uitvoeren cliëntervaringsonderzoek 2022
  • De essentie van Right to Challenge is de substitutie. De substitutie geldt voor het goedkoper en / of beter uitvoeren van diensten die de gemeente nu inkoopt of subsidieert. Wij hebben reeds de beschikking over een budget om de activiteiten van partijen die ons 'uitdagen' in het kader van Right to Challenge te financieren, mits zij uiteraard beter en / of goedkoper aanbod bieden dan de diensten die gemeente inkoopt of subsidieert. Daarnaast is er een werkbudget beschikbaar om de werkwijze in de praktijk te ontwikkelen en vervolgens te borgen.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.1.3 Maatwerk Wmo

35.850.227

1.344.678

34.505.549

0

0

34.505.549

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12