Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.3.4 Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt

De ontwikkelingen van Corona en beschikbaar gestelde steunpakketten vanuit het Rijk aan zowel het onderwijs zelf, als aan de regio als aan gemeenten bieden kansen om regionaal en lokaal de verbinding met het onderwijs te verstevigen en gezamenlijk in te zetten op effectieve interventies om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken en perspectief te bieden in ontwikkeling en aansluiting op de arbeidsmarkt.

In het studiejaar 2021 – 2022  is de lokale Strategische Onderwijsagenda en het Nationaal Programma Onderwijs tot stand gekomen, waarbij we ook nadrukkelijk de verbinding met de arbeidsmarkt hebben gezocht. Corona en het herstel na Corona heeft een nieuwe werkelijkheid gecreeerd, waar we actief op anticiperen met zowel het Funderend als het Beroepsonderwijs. Er zijn twee belangrijke pijlers (1) Sociaal Emotioneel Welbevinden en (2) Perspectief in Ontwikkeling vanuit de waarde dat Zwolle iederen Gelijke Kansen biedt. Hierin staan we sterk in verbinding met de regio Zwolle, bijvoorbeeld door aan te sluiten op het sociale herstelplan Economie & Werkgelegenheid en de Human Capital Agenda. Bij alle sectortafels van de HCA is het onderwijs aangesloten. De schoolbesturen van de gehele onderwijskolom uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om te investeren in Herstel na Corona en dit ook te realiseren door het lerarentekort tegen te gaan door middel van de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) in het onderwijs.

We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk en innovatief studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten. We blijven inzetten op hybride leervormen, interprofessioneel opleiden en cross-sectorale samenwerking.

Criteria

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:

  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
  • We kansen blijven creeeren voor iedereen.
  • De binding met de groeisectoren vanuit het Economisch Perspectief is geborgd in het onderwijs.
  • Talentontwikkeling met de creatieve opleidingen vanuit het Cultureel Perspectief is gefaclititeerd.  
  • De kennis die er in de stad is benut bij het tot stand komen en de uitvoering van planvorming.
  • Samenwerking is versterkt op het vlak van innovatie en creativiteit.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer
Michiel van Willigen

Activiteiten

  • We werken samen met het onderwijs en ondernemers in de Human Capital Agenda (zie doel 5.1.1), waaronder in de Sectortafels, de Campus kind en educatie, sterk techniekonderwijs in het vmbo, Startroute Regio Zwolle, Thorbecke in bedrijf
  • We zetten in op basisvaardigheden
    • We zetten extra in op het herkennen, opsporen en verwijzen actief inwoners met een taalachterstand.
    • We blijven jaarlijks krachtig inzetten op volwasseneneducatie: we streven jaarlijks naar 80 formele trajecten en 200 non-formele trajecten.
  • Voortzetten van de bruisactiviteiten (waaronder bruisweek) voor een grotere groep studenten, waarmee ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van studenten wordt vergroot; dit versterkt ook de betrokkenheid van studenten met de binnenstad.
    • De bouw van de vierde woontoren op het Talentplein, gericht op studenten (zie doel 6.2.2).
    • We geven uitvoering aan de City Deal Kennis Maken.
    • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door het verstrekken van opdrachten aan de Nieuwe Hanze Unie, samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.
  • Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het nieuwe startup beleid (zie doel 5.1.2).

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs

1.490.437

1.297.654

192.783

0

0

192.783

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12