Beschrijving doel 1.3.4 Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt
De ontwikkelingen van Corona en beschikbaar gestelde steunpakketten vanuit het Rijk aan zowel het onderwijs zelf, als aan de regio als aan gemeenten bieden kansen om regionaal en lokaal de verbinding met het onderwijs te verstevigen en gezamenlijk in te zetten op effectieve interventies om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken en perspectief te bieden in ontwikkeling en aansluiting op de arbeidsmarkt. In het studiejaar 2021 – 2022 is de lokale Strategische Onderwijsagenda en het Nationaal Programma Onderwijs tot stand gekomen, waarbij we ook nadrukkelijk de verbinding met de arbeidsmarkt hebben gezocht. Corona en het herstel na Corona heeft een nieuwe werkelijkheid gecreeerd, waar we actief op anticiperen met zowel het Funderend als het Beroepsonderwijs. Er zijn twee belangrijke pijlers (1) Sociaal Emotioneel Welbevinden en (2) Perspectief in Ontwikkeling vanuit de waarde dat Zwolle iederen Gelijke Kansen biedt. Hierin staan we sterk in verbinding met de regio Zwolle, bijvoorbeeld door aan te sluiten op het sociale herstelplan Economie & Werkgelegenheid en de Human Capital Agenda. Bij alle sectortafels van de HCA is het onderwijs aangesloten. De schoolbesturen van de gehele onderwijskolom uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om te investeren in Herstel na Corona en dit ook te realiseren door het lerarentekort tegen te gaan door middel van de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) in het onderwijs. We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk en innovatief studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten. We blijven inzetten op hybride leervormen, interprofessioneel opleiden en cross-sectorale samenwerking. |
---|
Criteria
Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Strategische Onderwijsagenda 2016-2020 |
---|
Zwolse Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2018-2020 |
Portefeuillehouder(s)
René de Heer
Michiel van Willigen
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs | 1.490.437 | 1.297.654 | 192.783 | 0 | 0 | 192.783 |