Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 2.2.1 Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Inclusieve arbeidsmarkt
Inclusieve arbeidsmarkt
We blijven werken aan een inclusieve arbeidsmarkt: goede aansluiting tussen opleidings- en arbeidsaanbod in de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een gerichte aanpak, waarbij wordt geïnvesteerd in mensen. We willen dat iedere Zwollenaar met arbeidspotentieel participeert naar vermogen op de arbeidsmarkt. Dit kan in een betaalde baan / zelfstandigheid (en eventueel met ondersteuning / subsidie wanneer sprake is van een arbeidsbeperking) of door werkervaring op te doen vanuit een bijstands- of ondersteuningssituatie. Bij het bevorderen van participatie en uitstroom uit de bijstand gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoner. De afspraken die we maken, zijn erop gericht om, met niet-vrijblijvende inzet van beide kanten, passend werk te vinden.

Arbeidsmarkt
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. In bepaalde sectoren verdwijnen banen. Dit kan langdurig of zelfs permanent zijn. Er is sprake van een verschuiving van werkgelegenheid van de ene sector naar de andere. In sommige sectoren blijft de werkgelegenheid relatief ongemoeid. Maar er zijn ook sectoren waar meer vacatures zijn dan voorheen. Om de nadelige gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt te beperken, nemen we op korte en middellange termijn andersoortige maatregelen, aanvullend op wat we al deden. We werken met onze ketenpartner UWV samen om de instroom vanuit de WW te voorkomen. Bijvoorbeeld door personen in de laatste fase van hun WW alvast te bemiddelen. We halen onze dienstverlening dus naar voren en wachten niet af totdat zij afhankelijk worden van een bijstandsuitkering. We zien verder dat de vraag naar personeel binnen bepaalde sectoren afneemt terwijl in andere sectoren de vraag juist toeneemt. We willen inwoners ondersteunen die via (om)scholing snel begeleid kunnen worden naar ander werk. Tegelijkertijd vragen wij van Tiem aanvullende maatregelen te treffen om het aantal personen dat uitstroomt uit de bijstand, positief te beïnvloeden. We zien namelijk dat de uitstroom uit de bijstand afgeremd wordt door de coronacrisis. Voor personen met een grote afstand continueren wij onze dienstverlening gericht op maatschappelijke participatie. Zoals vrijwilligerswerk in het voorveld en dagbesteding, waarmee iemand arbeidsvaardigheden kan ontwikkelen en werkervaring op kan doen. Dit wordt in samenhang tussen spoor 1 en spoor 4 van de lokale hervormingsagenda Sociaal Domein (door)ontwikkeld.

Regio
Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context (Werkbedrijf Regio Zwolle) samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij vormt een regionale arbeidsmarktagenda met bijbehorend werkplan, opgesteld door de arbeidsmarktregio Zwolle in samenwerking met alle partners. Flankerend beleid wordt vormgegeven vanuit de Human Capital Agenda (HCA). Dit is gericht op het mogelijk maken van ontwikkeling en scholing van werknemers en werkzoekenden. Hierbij gaat het om ontwikkeling en scholingstrajecten die zich richten op het versterken van de arbeidsmarktpositie van een individu bij een van de erkende opleiders. In 2021 wordt continue vinger aan de pols gehouden, en op basis daarvan gerichte acties op lokaal en regionaal niveau met partners. Zo kunnen we de nadelige gevolgen voor onze inwoners en arbeidsmarkt zoveel als mogelijk beperken.

Inbugeringswet
Per 1 januari 2022 wordt de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. Het belangrijkste onderdeel van deze wet is dat de gemeente de regie neemt over het inburgeringsproces van de statushouder. Samen met de statushouder worden afspraken gemaakt over hoe te komen tot optimale participatie, waarbij arbeidsparticipatie en uitstroom uit de bijstand voorop staat. Snelheid van handelen, tijdigheid, dualiteit, maatwerk en kwaliteit zijn de beleidsdoelen die verbonden zijn aan de instrumenten die we kunnen inzetten tijdens het inburgeringstraject. Sinds 2019 hebben we ervaring mogen opdoen met deze uitgangspunten. In de uitvoering hebben we samen met o.a. de convenantpartners die zich verbonden hebben aan onze doelstelling om de nieuwe Zwollenaren goed te laten participeren en integreren in Zwolle veel geleerd. Dit vormt de basis voor de uitvoeringspraktijk.

Laagdrempelige werkplekken (hervormingsagenda)
In 2022 worden twee nieuwe uitvoeringspraktijken ten uitvoer gebracht (die zijn gestart in 2021). Deze maken onderdeel uit van spoor 4 Participatie van de Hervormingsagenda Sociaal Domein. In de praktijk toetsen we of het bieden van laagdrempelige werkplekken de overgang naar betaalde arbeid versoepeld voor Zwollenaren die al 2 jaar of langer afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. De plekken zijn laagdrempelig, omdat er minder eisen aan deelnemers wordt gesteld dan bij het huidige aanbod geldt en het gaat om passend werk. Zo streven we ernaar dat deze groep vaker naar betaald werk uitstroomt.

Ketensamenwerking
In de afgelopen jaren (vanaf 2013) zijn er keuzes gemaakt wat heeft geleid tot een uitvoeringsketen zoals deze vandaag de dag functioneert. Deze keten bestaat uit de afdeling Inkomensondersteuning, Sociaal Wijkteam, RMC, Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen. Keuze hebben elkaar opgevolgd, bijvoorbeeld bij de voorbereiding op de decentralisaties (taakverdeling schakels van de bijstandsketen), invoering van de participatiewet met bijhorend gedachtegoed (werk voor inkomen), de oprichting van Tiem. In de praktijk lopen we tegen een reeks knelpunten aan, die in de uitvoering onvoldoende weg ‘gewerkt’ kunnen worden. De verschillende uitvoeringsorganisaties zien kansen om de ketensamenwerking te verbeteren en de bereidheid zich hiervoor in te zetten wordt op alle niveaus (van uitvoering tot management/directie) gevoeld. Bij het verbeteren dan wel herontwerpen van een uitvoeringsmodel voor de doelgroepen van de participatiewet willen we werken vanuit het perspectief van de eindgebruiker, de inwoners.

Naast deze bijstandsketen blijven we inzetten op het verbeteren van de ketensamenwerking met:

  • Private partners en werkgevers.
  • De verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ.

Uitvoeringsovereenkomst Tiem 2022 e.v.
Tiem is onze partner voor arbeidsontwikkeling en arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio.
De opgave is om de lijn van (arbeids-)ontwikkeling van mensen met een beperkte arbeidsmarktaansluiting naar arbeid in partnerschap vorm te geven. Tiem is hierin een belangrijke schakel. Partnerschap in regionaal verband met gemeenten, UWV en in de keten ‘vanuit de wijk naar werk’ met maatschappelijke partners verbonden aan de gemeentelijke organisatie. Vanaf 2022 gaat een nieuwe periode in werking, waarbij we leren van de lessen in de afgelopen 3 jaar en duidelijke keuzes maken naar de toekomst om nog succesvoller te zijn in de opgave voor een inclusieve arbeidsmarkt.

Criteria

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:

  • Alle inwoners met een arbeidsbeperking en / of beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt in beeld zijn en worden ondersteund voor wat betreft hun arbeids- / participatiemogelijkheden.
  • Alle jongeren onder de 27 jaar en met een beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt toekomstperspectief hebben en in een actief traject zitten met een actieplan richting opleiding / werk / zorg.
  • Specifieke aandachtsgroepen, zoals 50-plussers, statushouders, kwetsbare jongeren en mensen met psychische kwetsbaarheid, hun talenten en ervaring kunnen blijven inzetten op de arbeidsmarkt.
  • Er voor mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkomgeving beschutte werkplekken worden gecreëerd.
  • Mensen die binnen afzienbare tijd aan het werk kunnen, actief naar werk worden begeleid.
  • De regionale doelstelling voor de landelijke banenafspraak voor mensen met een arbeidsbeperking wordt gehaald.
  • De uitstroom uit de bijstand naar werk (loondienst en ondernemerschap) is in 2020 en 2021 als gevolg van de coronacrisis gestagneerd. Ondanks alle onzekerheden rondom de gezondheidscrisis en de uitwerking op de economie en arbeidsmarkt de komende jaren streven we ernaar om het uitstroompercentage in 2022 tov van 2020 en 2021 te verhogen. Op deze manier proberen we het bijstandsvolume te beperken.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten

We zetten in op uitstroom uit de bijstand via onze uitvoeringsorganisatie Tiem, als onderdeel van de bijstandsketen

  • Aanpak richting werk: focus op matchen en functiecreatie, organiseren structurele momenten voor persoonlijke ontmoeting werkgevers en werkzoekenden. Ook op vernieuwende wijze en binnen de regels die gelden voor het beheersen van het coronavirus. Er is steeds meer aandacht voor vitaliteit, zodat Zwollenaren die al langere tijd niet deelnemen aan de arbeidsmarkt de fysieke vereisten aan kunnen die banen van hen vragen in sectoren waar krapte is.
  • Ontwikkelen leerwerktrajecten met werkgevers voor vijf kansrijke branches (bijvoorbeeld de zorg), specifiek aandacht voor statushouders.
  • Detecteren van passend werk en laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda sociaal domein) o.a. voor kwetsbare inwoners die na langere tijd van inactiviteit deel gaan nemen aan het arbeidsproces met focus op ontwikkeling (te weten: uitkering omzetten in loon/startbaan en sociale coöperatie). Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel A18. Uitkering inzetten als loon.
  • Personen met een Wsw- dienstverband verrichten werkzaamheden in het bedrijfsleven. Dit kan via detachering en of begeleid werken. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel A16. Resultaat inkoopmodel Tiem.
  • We sturen op het vormgeven en intensiveren van partnerschap door Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen met partners uit stad en regio om mensen te ontwikkelen en begeleiden naar werk. (aanvraag alternatief vervolg op de brede lokale raamovereenkomst met private partners zetten we voort binnen verruimde kaders. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel A17. Naar werk.


We verbeteren de ketensamenwerking

  • De aanpak statushouders zetten we in 2022 voort voor de groep statushouders die we nu al begeleiden, maar ook de statushouders die straks gaan vallen onder de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet, ingangsdatum 1 januari 2022. Tijdens het uitvoeren van onze werkzaamheden willen en moeten we continu gericht zijn op kwaliteitsverbetering en een vergroting van resultaat. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel  A19. Aanpak statushouders.
  • Onder begeleiding van deskundigen ontwikkelen we in 2022 een prototype voor het uitvoeringsmodel doelgroepen Participatiewet en toetsen dat in de praktijk.
    • We verbeteren de samenwerking tussen de gemeentelijke uitvoeringsorganisaties bijstandsketen vanuit de bewegingen van de hervormingsagenda sociaal domein. Zij hebben het streven om zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Mocht dat (nog) niet haalbaar zijn, dan op een andere manier een zinvolle daginvulling te hebben en zicht te ontwikkelen.  
  • De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ wordt verbeterd. De overgangen voor inwoners moeten versoepelen. Potentieel van mensen moet gezien worden, helder moet zijn wat consequenties zijn van een ontwikkelstap en de mogelijkheid moet blijven bestaan om (tijdelijk) een stap terug te zetten. Ook voor de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis. In 2022 blijven we onderzoeken hoe we de overgangen verder kunnen beperken.

We  intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio):

  • We geven de werkgeversdienstverlening vorm in regionaal verband en werken samen met de meest effectieve re-integratiepartners en onderwijs (onder andere stagebegeleiders). Als partner in het Werkbedrijf Regio Zwolle realiseren we meer inclusieve arbeidsmogelijkheden door uitvoering te geven aan de inclusiviteitsagenda Perspectief op Werk en de Regiodeal.
  • We benutten de ruimte om onze regie op inburgering en participatie voor statushouders te pakken (WEB en nieuwe inburgeringswet).

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie

25.579.201

4.195.565

21.383.636

250.000

0

21.633.636

Kredieten

Expertisepunt SROI Zwolle ESR, Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren & Perspectief op Werk
Voor deze kredieten geldt dat deze onder het Werkbedrijf Regio Zwolle vallen. Centrumgemeente Zwolle beheert deze budgetten voor de regio. Doel is om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen aan het werk te gaan. De samenwerkingsorganisatie van 14 gemeenten, UWV, onderwijs en werkgevers- en werknemersorganisaties voeren een regionale arbeidsmarktagenda uit en een set aan acties om nadelige gevolgen van coronacrisis op arbeidsmarkt zoveel als mogelijk te beperken.  

Businesscase naar werk
De overeenkomsten voor publiek-private samenwerking om meer mensen uit de bijstand te begeleiden naar werk worden in 2022 door Tiem voorgezet en door Regionaal Bureau Zelfstandigen gestart. Het partnerschap, waarin de afgelopen jaren is geïnvesteerd, wordt met groep partners (vormgegeven en) geïntensiveerd. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel A17. Naar werk.

Uitkering inzetten als loon
Detecteren van passend werk en laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda sociaal domein) o.a. voor kwetsbare inwoners die na langere tijd van inactiviteit deel gaan nemen aan het arbeidsproces met focus op ontwikkeling. Hiervoor is de aanpak ‘uitkering omzetten in loon’ voorbereid en start in 2021 met als doel een pilot te starten met 30 mensen in een periode van maximaal twee jaar.

Actie werk in Zwolle
Voor de jaren 2020 en 2021 zijn gelden door het rijk beschikbaar gesteld om de gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt op te vangen. De raad heeft ingestemd met twee opvolgende bestedingsvoorstel , waarvan de laatste doorloopt in 2022. In 2022 ontvangt de gemeente Zwolle wederom een bijdrage, waarvoor eveneens een bestedingsvoorstel  volgt.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Actie Werk in Zwolle

460.000

0

460.000

460.000

Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren

167.190

146.209

20.981

20.981

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

99.700

82.526

17.174

17.174

Perspectief op werk

2.463.000

702.258

1.760.742

1.760.742

Frictiekosten WRA-Wezo

783.851

597.251

186.600

186.600

De nieuwe toekomst

158.790

102.894

55.896

55.896

ESF Aan werk IJsselvecht 2017 2019

3.124.203

619.927

2.504.276

2.504.276

AMIF (ESF) traject statushouder

794.000

158.547

635.453

635.453

Iedereen doet mee

200.000

0

200.000

200.000

Businesscase "Naar werk"

750.000

471.266

278.734

278.734

Subtotaal vastgestelde mutaties

9.000.734

2.880.878

6.119.856

6.119.856

0

0

Voorgestelde mutaties:

Businesscase "Naar werk"

250.000

250.000

250.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

250.000

0

250.000

0

250.000

0

Totaal 2.2.1 Arbeidsparticipatie

9.250.734

2.880.878

6.369.856

6.119.856

250.000

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12