Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 4.3.2 We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar

Wij streven naar een schuldenvrije toekomst voor degenen die zijn toegelaten tot een minnelijke of wettelijke schuldregeling. Dat doen we voor alle inwoners, ook de zelfstandigen. Een schuldenvrije toekomst is niet voor iedereen realiseerbaar.  Voor sommige inwoners zullen we moeten volstaan met het beheersbaar maken van de financiële problemen met het doel op een later moment de schulden meer definitief te regelen.
Indien een inwoner structureel afhankelijk is van ondersteuning op het terrein van financieel beheer organiseert de gemeente die ondersteuning. Soms is ondersteuning van een vrijwilliger voldoende maar soms is professionele ondersteuning noodzakelijk. Eventueel bieden wij zelf die structurele ondersteuning. Om grip te houden op de oplopende kosten van beschermingsbewind wordt overleg gevoerd. We hebben een convenant gesloten met lokale bewindvoerders en willen deze samenwerking verder intensiveren..

De activiteiten op het terrein van schulddienstverlening genereren een aantal baten. Het betreft onder andere bijdragen van regiogemeenten en bijdragen voor schuldregelingen. Het  Zwolse SDV werkt per 2021 voor Elburg, Hattum, Heerde en Kampen.  De omliggende gemeenten zijn aangesloten op basis  van dienstverleningsovereenkomsten. Regiogemeenten kunnen meeliften op Zwolse expertise tegen kostendekkend tarief. De diensten voor de inwoners uit de regio worden op individuele basis verleend en afgerekend.  Sinds 2020 zien we een terugloop in de afname van dienstverlening door regiogemeenten.  We zien meer eigen gemeentelijke inzet bijvoorbeeld via wijkteams.  We zullen op basis van de formatiecalculatie via het natuurlijk verloop de personele omvang aanpassen aan de verminderde vraag.

Als onderdeel van de Berap 2021-2 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structurele tekort (ad. € 737.000,-) op het onderdeel beschermingsbewind. Landelijk is er de afgelopen jaren een stijging te zien in het aantal mensen dat onder beschermingsbewind staat. In Zwolle was dit ook het geval maar lijkt het aantal zich nu te stabiliseren. In eerdere P&C documenten is melding gemaakt van deze stijging en de hieruit voortkomende hogere kosten voor beschermingsbewind. Hiervoor zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld.

Daarnaast is als onderdeel van de Berap 2021-2 een structureel tekort gemeld op de baten vanuit regiogemeenten. Voor schulddienstverlening werken veel gemeenten regionaal samen. Het Zwolse schulddienstverlening werkt per 2021 voor Elburg, Hattem, Heerde en Kampen o.b.v. dienstverleningsonvereenkomsten. Sinds 2020 zien we een terugloop in het beroep op onze dienstverlening door deze regiogemeenten. We zien een landelijke trend van meer decentrale, eigen gemeentelijke inzet bijvoorbeeld via wijkteams. Deze verminderde werkzaamheden zijn via de formatiecalculatie Inkomensondersteuning al verwerkt in de personele omvang van het team SDV. Het lagere beroep op onze dienstverlening leidt tot een structurele inkomsten nadeel van € 100.000,-.

Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt voorgesteld in te stemmen met de weggevallen inkomsten WSNP. De afgelopen decennia heeft de Gemeente Zwolle eigen WSNP bewindvoerders in dienst gehad. Uit het onderzoek naar het gebruik van het wettelijke traject voor schulddienstverlening, is gebleken dat de caseload voor deze bewindvoerders sterk is afgenomen. Dit is een landelijke trend. In het lopende bestand van de bewindvoerders van de Gemeente Zwolle zaten nog maar 12 Zwollenaren. Door het stoppen van de WSNP bewindvoering valt er € 124.000,- aan inkomsten weg.

Criteria

We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar, zodanig dat:

  • Schulddienstverlening makkelijk bereikbaar is voor alle Zwollenaren inclusief zelfstandigen.
  • Mensen met onvoldoende (financiële) vaardigheden of doenvermogen ondersteuning krijgen van een beschermingsbewindvoerder.
  • Inkomen en uitgaven van mensen met problematische schulden weer in evenwicht zijn.
  • Schuldenaren eventueel met hulp van budgetbeheer of een bewindvoerder weer voorbereid worden op financiële zelfredzaamheid.
  • Mensen een minnelijke of wettelijke schuldregeling met schone lei afsluiten.
  • Schulddienstverlening nazorg biedt aan mensen die de dienstverlening afsluiten  en geen nieuwe schulden meer maken.
  • Schuldenaren weer meer gaan deelnemen aan het gewone maatschappelijke leven en minder ondersteuning aan de gemeente vragen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

  • We geven voorlichting aan onze partners in de stad over minnelijke en wettelijke schuldregeling en financiële zelfredzaamheid.
  • In geval mensen in een onoplosbare schuldensituatie komen, gaan we ondersteunen om verder maatschappelijke afbreuk te voorkomen. Daarbij streven we voor het uitwerken van een schuldregeling naar een doorlooptijd van maximaal 120 dagen.
  • We organiseren het minnelijke traject voor schuldregeling voor alle inwoners inclusief zelfstandigen.
  • We begeleiden inwoners naar en verstrekken verklaringen aan justitie over het minnelijk traject.
  • We verlenen nazorg aan mensen die een schuldregeling hebben doorlopen.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 4.3.2 Schulddienstverlening

4.380.611

402.109

3.978.502

0

0

3.978.502

Kredieten

Het krediet perspectieffonds is bedoeld ter dekking voor verstrekte kredieten waarop niet wordt afgelost. Het krediet heeft een omvang van € 140.000,-.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Perspectieffonds

140.000

0

140.000

140.000

Subtotaal vastgestelde mutaties

140.000

0

140.000

140.000

0

0

Voorgstelde mutaties:

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal doelnummer + korte naam van doel

140.000

0

140.000

140.000

0

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12