Beschrijving programma 2. Inwonersondersteuning
De meeste inwoners kunnen zelf of met hulp van hun netwerk of andere verbanden meedoen. We moedigen dat aan en versterken die sociale basis (programma 1. Samenleving). Een deel van de inwoners heeft daarnaast ook individuele ondersteuning en/of zorg nodig. Daarover gaat dit programma. Het gaat dan om (ambulante) ondersteuning vanuit de Wmo, jeugdzorg en om ondersteuning naar werk. Elke inwoner van Zwolle kan terecht bij het Sociaal wijkteam, met welke vraag dan ook. Met de inwoner bespreken we wat nodig is, wat mogelijk is en wat de beste aanpak is. Vertrekpunt is wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kan en van welke algemene voorzieningen hij gebruik kan maken. Het wijkteam kan zelf ondersteuning bieden. Zo nodig is er gespecialiseerde ondersteuning. Daarvoor zijn er maatwerkvoorzieningen uit de Wmo (zoals thuisondersteuning, rolstoelen, woon- en vervoersvoorzieningen) en de jeugdzorg. De maatwerkvoorzieningen worden geleverd door diverse aanbieders. Met die aanbieders maakt het wijkteam afspraken over de resultaten. We kunnen ook het participatiebudget via Tiem inzetten, om te ondersteunen bij het zoeken naar werk of een opleiding. Zo zorgt het Sociaal wijkteam ervoor dat inwoners kunnen (blijven) meedoen. Alle inwoners kunnen gebruikmaken van de algemene voorzieningen en initiatieven. Dat kan zonder tussenkomst van de gemeente. We willen dat inwoners makkelijker van deze voorzieningen en initiatieven gebruik kunnen maken. En dat de voorzieningen en initiatieven zoveel mogelijk aansluiten op hun dagelijks leven, dichtbij huis. Op die manier hoeven inwoners minder gebruik te maken van de individuele maatwerkvoorzieningen. Die zijn duurder en willen we beschikbaar houden voor inwoners die niet zonder kunnen. De voorzieningen en initiatieven zijn nodig om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. En zodat ze niet hoeven door te stromen naar beschermd wonen of begeleid wonen. Van de inwoners die momenteel wel beschermd wonen, denken we dat een deel weer zelfstandig met ondersteuning kan gaan wonen. Dat noemen we beschermd thuis (spoor 2). Om dit te bereiken, willen we dat er meer variatie komt in de zorg die zorgaanbieders leveren. Ook gaan we samen met woningcorporaties voldoende woningen realiseren (spoor 5). Met zorgverzekeraars en het zorgkantoor gaan we in gesprek over de aansluiting van de zorg vanuit de Zorgverzekeringswet/ Wet langdurige zorg (Wlz). We vinden het belangrijk dat Zwolse kinderen zich gezond en veilig kunnen ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen. Dat er ruimte voor ze is om te spelen, leren en later ook te werken. Zijn er problemen met opgroeien en opvoeden, dan willen we die problemen zo vroeg mogelijk signaleren. Als er ondersteuning nodig is, dan zorgen we ervoor dat het kind daar niet lang op hoeft te wachten. En dat de ondersteuning zo goed mogelijk aansluit bij zijn ‘gewone leven’. Uithuisplaatsingen willen we zoveel mogelijk voorkomen. Om dit te bereiken zijn er alternatieve vormen van jeugdhulp nodig. Van jeugdzorgaanbieders verlangen we dat ze nog meer gaan koersen op de resultaten van hun inzet. Hierover maken we ook in regionaal verband afspraken (spoor 3). Inwoners die aangewezen zijn op maatwerkvoorzieningen, moeten erop kunnen vertrouwen dat zij zorg krijgen die doeltreffend, veilig en kwalitatief goed is. De gemeente ziet hierop toe via kwaliteits- en rechtmatigheid Toezicht. Daarbij blijven we uitgaan van werken vanuit vertrouwen met onze zorgaanbieders als partners en zetten daarom toezicht preventief in. Tot begin 2020 daalde het aantal inwoners met een bijstandsuitkering. De vraag naar werknemers was hoog. Daardoor kwamen ook kwetsbare inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt makkelijker aan betaald werk. Tot de uitbraak van het coronavirus. Die heeft geleid tot een crisis op de arbeidsmarkt. Flexwerkers, inwoners met tijdelijke contracten waaronder.studenten, jongeren, alleenstaanden, inwoners met een migratieachtergrond en zzp’ers werden zwaar geraakt. Vergeleken met landelijke cijfers is de werkloosheid in de regio Zwolle minder groot, door de vele banen in de logistiek en bouw. In sommige sectoren is er nog altijd vraag naar werknemers. Toch blijven ook in Zwolle de gevolgen van de coronacrisis komende jaren zichtbaar. Inwoners die de dupe zijn, hebben vaak weinig inkomen of spaargeld. Adviesbureau Berenschot heeft in 2020 berekend wat dit betekent voor het aantal bijstandsuitkeringen. In dit programma staan ook de scenario’s van het Centraal Planbureau. We blijven ons inzetten om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken. Daarbij hebben we extra aandacht voor onze inwoners die langdurig afhankelijk zijn van inkomenssteun (spoor 4). Bij de start van de coronacrisis in 2020 hebben we vooral ingezet op het zoveel mogelijk kunnen continueren van de ondersteuning van onze inwoners. Dit betekent dat ondersteuning soms op een alternatieve manier werd ingezet. Ook heeft het eigen netwerk vaak extra ondersteuning geboden. Voor kinderen en gezinnen is nog niet duidelijk in welke mate er sprake is van uitgestelde hulpbehoefte waardoor zich mogelijk in de komende periode nog een toename van hulpvragen zal voordoen. Bij een aantal jeugdigen blijkt extra aanmoediging nodig om ze weer naar de dagopvang te krijgen. |
---|
Klik hier voor alle programma's en doelen
Financiën programma
Overzicht baten en lasten
De raad stelt de programmabudgetten vast. In het overzicht baten en lasten zijn de programmabudgetten met een onderverdeling naar ambities en doelen opgenomen.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 2.1.1 Ondersteuning in de wijk | 9.798.412 | 0 | 9.798.412 | 0 | 0 | 9.798.412 |
Doel 2.1.2 Samenhangend ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doel 2.1.3 Maatwerk Wmo | 35.850.227 | 1.344.678 | 34.505.549 | 0 | 0 | 34.505.549 |
Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie | 25.579.201 | 4.195.565 | 21.383.636 | 250.000 | 0 | 21.633.636 |
Doel 2.2.2 Maatschappelijke participatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doel 2.3.1 Toegang jeugdhulp | 2.852.268 | 0 | 2.852.268 | 0 | 0 | 2.852.268 |
Doel 2.3.2 Jeugdhulpverlening | 38.343.065 | 0 | 38.343.065 | 0 | 0 | 38.343.065 |
Totaal | 112.423.173 | 5.540.243 | 106.882.930 | 250.000 | 0 | 107.132.930 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2020 | Resterend krediet | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
2.2.1 Arbeidsparticipatie | 9.250.734 | 2.880.878 | 6.369.856 | 6.119.856 | 250.000 | 0 |
Totaal | 9.250.734 | 2.880.878 | 6.369.856 | 6.119.856 | 250.000 | 0 |
Voor het financiële meerjarenbeeld van dit programma, verwijzen wij u naar het onderdeel
Overzicht bestedingsvoorstellen
Als onderdeel van de Begroting 2022 zijn bestedingsvoorstellen met een structureel of incidenteel effect opgenomen.
Het financiële effect van en de toelichting op deze bestedingsvoorstellen vindt u bij de betreffende doelen of op de webpagina bestedingsvoorstellen.
Overzicht programma 2
Structurele bestedingsvoorstellen |
---|
10. Nieuwe wet Inburgering |
Incidentele bestedingsvoorstellen |
---|
10. Vitaal en waardig ouder worden |
11. Inzet ervaringsdeskundige |
15. Pro-actief toezicht rechtmatigheid WMO en Jeugdwet |
16. Beschermd wonen naar Beschermd thuis |
17. Resultaat inkoopmodel Tiem |
18. Naar werk |
19. Aanpak statushouders |
20. Nieuwe Wet inburgering; statushouders |
21. Bemiddeling naar werk ondertussengroep statushouders |