Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 3.3.2 We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen

Beschrijving doel 3.3.3 We bieden opvang aan ongedocumenteerden

We verlenen voor beschermd wonen zorg aan mensen met psychische en/of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving voor cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen.
In 2021 zijn cliënten met een blijvende behoefte aan intensieve geestelijke gezondheidszorg over gegaan naar de Wlz, waardoor nu een kleine doelgroep nog in de Wmo is overgebleven met alleen cliënten met een tijdelijke behoefte aan ondersteuning en toezicht of 24 uur per dag zorg in nabijheid.

In 2022 bereidt de gemeente Zwolle zich, samen met de andere gemeenten uit de IJssel-Vecht-regio, verder voor op de landelijke doordecentralisatie van het beschermd wonen vanaf 2023. Deze verdere doordecentralisatie komt overeen met het advies van de Commissie Dannenberg. Dit advies is gericht op een betere aansluiting met de lokale ondersteuningsinfrastructuur omdat alle gemeenten worden gestimuleerd om in te zetten op preventie en herstel. Voor bestaande cliënten in de regio IJssel-Vecht blijft de centrumgemeente verantwoordelijk.
Met de verdere doordecentralisatie worden de middelen verdeeld over gemeenten op basis van een objectief verdeelmodel. Vanaf 2023 wordt in tien jaar tijd stapsgewijs het huidige historische verdeelmodel vervangen door een verdeelmodel dat bestaat uit een aantal objectieve maatstaven die het verwachte gebruik per gemeente voorspellen.

We zetten in op activiteiten en voorzieningen in het lokale en regionale zorglandschap die passen bij de beweging naar beschermd thuis en zorgen voor een betere aansluiting tussen het aanbod en de behoefte van cliënten. Zo wordt in 2022 de aanpak van de wachtlijst voortgezet, door bijvoorbeeld nieuwe tussenvormen als alternatief voor beschermd wonen te ontwikkelen. Ook kan een aantal pgb’s worden omgezet naar verzilvering in Zorg in natura als de cliënt dit wenst en daar baat bij heeft. Meer informatie over de lokale inzet voor de beweging naar beschermd thuis inclusief de financiële doorvertaling, is te lezen in de geactualiseerde value case van de hervormingsagenda.

Zwolle biedt sinds 2002 opvang en bescherming aan ‘ongedocumenteerden’. In de meeste gevallen betreft dat uitgeprocedeerde asielzoekers die terug moeten keren naar het land van herkomst. Om diverse redenen lukt dat (nog) niet. Voor het merendeel van deze groep mensen streven we naar daadwerkelijke terugkeer of het verkrijgen van een reguliere verblijfsvergunning. In enkele situaties is dat niet mogelijk en zijn we genoodzaakt deze mensen een langdurige vorm van opvang aan te bieden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om mensen met jarenlange psychosociale problemen die noch terugkeer noch regulier verblijf mogelijk maken. Vanzelfsprekend houden we daarbij de vinger aan de pols en houden we nauwlettend in de gaten of wijziging in wet- en regelgeving hier verandering in kan brengen. Daarbij wordt ook gekeken of opvang in een voorliggende voorziening, zoals een gezinslocatie, mogelijk is.

Criteria

We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:

  • De gemiddelde lengte van de ondersteuning van cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor instroom beschermd wonen (die langer moeten wachten dan 6 weken) afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor uitstroom beschermd wonen (langer dan 6 maanden wachtend op een woning) afneemt.

We bieden opvang aan ongedocumenteerden, zodanig dat:
Opvang wordt geboden indien:

  • Er geen recht is op opvang door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers.
  • Persoonlijke en / of gezinsomstandigheden terugkeer (vooralsnog) niet mogelijk maken.
  • Er sprake is van zodanige psychosociale problemen of verslavingsproblematiek waardoor terugkeer (vooralsnog) onmogelijk is.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Dorrit de Jong

Activiteiten

  • Regie op uitvoering van de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 van de regio IJssel-Vecht (momenteel in ontwikkeling, naar verwachting eind 2021 in de raad).
  • Uitvoeren van het convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht. Dit betreft afspraken over de wijze waarop de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samenwerken op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
  • Uitvoeren van de 'Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord Veluwe'. Zwolle is nog steeds centrumgemeente voor de gemeenten op de Noord Veluwe. Sinds 2018 fungeert de Noord Veluwe zelfstandig en ontvangt daarvoor een deel van de rijksmiddelen die Zwolle ontvangt.
  • Uitvoeren van de aanbevelingen uit het onderzoek naar de door-en uitstroom beschermd wonen.
  • Voorbereidingen treffen betreffende de stapsgewijze invoering van de doordecentralisatie en de nieuwe verdeling van de rijksmiddelen (van historisch naar objectief) vanaf 1-1-2023. Dit betreft het uitwerken van afspraken op basis van de visie over de wijze van samenwerking in de regio IJssel-Vecht.  
  • De beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis wonen wordt verder geconcretiseerd door:
    • Het verder ontwikkelen van tussenvormen tussen beschermd wonen en ambulante begeleiding.
    • Het lokaal uitvoeringsplan van BW naar BT.
  • De zorgaanbieders in 2022 de mogelijkheid te geven om pgb-plekken om te zetten naar Zorg in natura en een beperkt aantal extra plekken begeleid wonen te laten leveren om de doorstroom te bevorderen en de wachtlijst af te kunnen bouwen.
  • De opvang en begeleiding van ongedocumenteerden is in Zwolle belegd bij het Leger des Heils. Afhankelijk van de gezinssituatie en persoonlijke omstandigheden wordt passende huisvesting geboden. Naast deze ondersteuning wordt ook geholpen indien er vragen zijn op medisch gebied, onderwijs, geestelijke gezondheidszorg en daginvulling. Ten behoeve van de terugkeerbegeleiding of het verkrijgen van een reguliere verblijfsvergunning bestaat er een samenwerkingsverband tussen het IOM, DT&V, IND,  Vluchtelingenwerk en het Leger des Heils. Op casusniveau wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn en wie actie onderneemt.
  • Het ministerie van Justitie en Veiligheid en de VNG hebben eind 2018 ingestemd met een driejarige landelijke pilot. Deze pilot behelst de inrichting van een 5-tal Lokale Vreemdelingen Voorzieningen (voorheen bed, bad, brood voorziening) in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen . Samen met een aantal andere gemeenten uit Overijssel onderzoekt Zwolle de mogelijkheid en wenselijkheid om te experimenteren met de inrichting van een Lokale Vreemdelingen Voorziening in onze regio. Belangrijkste reden hiervoor is dat de pilot van het ministerie van Veiligheid en Justitie geen dekking geeft aan de opvang van ongedocumenteerden in Overijssel. Samen met het Rijk en een aantal andere gemeenten onderzoeken we de wenselijkheid en mogelijkheid om te komen tot het inrichten van een regionale opvang voor uitgeprocedeerden. Medio 2020 zou de landelijke pilot geëvalueerd worden en een besluit genomen worden over de voortzetting en eventuele uitbreiding in regio’s die nu niet tot de landelijke pilot behoren. Dit heeft vertraging opgelopen. Het demissionaire kabinet heeft besloten hier geen besluit over te nemen, maar dit bij het volgende kabinet te beleggen.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 3.3.2 Beschermd wonen

64.501.507

2.330.755

62.170.752

0

72.000

62.098.752

Kredieten

In verbinding
Voor het project ‘In verbinding’ hebben wij van provincie Overijssel een subsidie van € 201.591 ontvangen. Dit betreft een project gericht op herstel van mensen met EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening). Het project is in 2021 afgerond en onlangs hebben wij de eindverantwoording aan de provincie doen toekomen. Uivoering is gedaan door het RIBW.

Dit doel bevat in de Begroting 2022 geen kredieten waarover gerapporteerd wordt.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

In verbinding-beschermd wonen

201.591

136.074

65.517

65.517

Subtotaal vastgestelde mutaties

201.591

136.074

65.517

65.517

0

0

Voorgestelde mutaties:

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 3.3.2 Beschermd wonen

201.591

136.074

65.517

65.517

0

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12