Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid.

Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle.

Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het STOP-principe zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraag gestuurd, in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en willen we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES).

Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen.  

Criteria

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets of te voet.
  • De buitenruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen, en prioriteit geven aan schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven op het gebied van Centrumgebied (Spoorzone en Binnenstad), klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten

  • Het vertalen van ambities naar opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de nieuwe Mobiliteitsvisie.
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie A28 en de verstedelijkingsstrategie
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: verbeteren (regionale) fietsnetwerk, bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes.
  • Gesprekspartner zijn voor het Rijk, de Regio, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de treinverbinding Zwolle - Munster, de ontwikkelingen op het gebied van de OV-concessie IJssel-Vecht en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Inbreng leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
  • Het waarborgen van de toegankelijkheid in de buitenruimte.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad inclusief aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaren procedures (wettelijke taken).
  • In samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincie onderzoeken of we op het vrijvallende tracé van de N340 op termijn een Mobipunt (of hub) kunnen realiseren.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

2.168.503

0

2.168.503

3.994.466

561.306

5.601.663

Kredieten

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug, busstation, ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein en Stationsweg zijn inmiddels gerealiseerd. In voorbereiding zijn de herinrichting van de Ooster- en Westerlaan,  de bouw van de passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein), waarbij:

  • De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
  • Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Spoorzone Centrumgebied
Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2020. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en wordt administratief verantwoord worden onder dit doel (6.3.1).

Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland
Het Ontwikkelkader Spoorzone, vastgesteld door de raad eind 2020, biedt het kader voor de deelgebieden voor de nadere uitwerkingen. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek. Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder dit doel (6.3.1).

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Naast de reeds gerealiseerde westelijke doorstroomas zijn ook verbeteringen van de doorstroming van het openbaar vervoer aan de oostzijde van de binnenstad in voorbereiding: de oostelijke doorstroomas. In overleg met de provincie wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad rondom de Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. In 2022 vindt realisatie van maatregelen plaats.

Voorsterpoort
Het realiseren van een hoogwaardig gebied waar een divers programma gefaciliteerd kan worden. Onderdeel daarvan is een openbare ruimte welke klimaatrobuust is, die aansluit op de bestaande en toekomstige ontwikkelingen, waaronder de gefaseerde uitbreiding van het retailprogramma. Hiervoor is tevens een investeringsplan en een beeldkwaliteitsplan vastgesteld.

Kroesenallee
Algemene tekst..
Ten tijde van dit schrijven is er nog geen (raads)besluit over dit project. In 2022 willen we de planologische omlegging N757 Kroesenallee, zoals bestemmingsplanwijziging, grondaankopen, milieu onderzoeken gaan opstarten  

Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem)
In 2022 willen we de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem realiseren, te weten het deel over de Koggelaan en de aansluiting op de Van Karnebeektunnel. De Koggelaan wordt heringericht tot een Koggepark met een prominente plaats voor de fiets. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project.

VCN-N340
Op 30 augustus 2021 is de nieuwe N340 in gebruik genomen. De verwachting is dat eind 2021, of begin 2022 de reconstructie van de meeste door de provincie aan de gemeente Zwolle over te dragen wegen gereed is. Medio 2022 worden naar verwachting de meeste wegvakken, o.a. de Hessenweg, overgedragen. In 2022 wordt ook de fietstunnel in de Hessenweg onder het spoor door gerealiseerd incl. toeleidende wegvakken. Die zal waarschijnlijk eind 2022 of begin 2023 worden opgeleverd en in gebruik genomen en overgedragen worden aan de gemeente. De planning is dat in het het plantseizoen 2021-2022 de bomen langs de Nieuwleusenerdijk (voorheen Kranenburgweg) geplant worden, de rest, de bomen langs de Hessenweg volgen in seizoen 2022-2023.

Bushaltes SH nieuwe concessie
In 2022 is als gevolg van de nieuwe busconcessie IJssel-Vecht een aantal nieuwe bushaltes gerealiseerd, met name in Stadshagen, de Aalanden en op Hessenpoort. Doordat de nieuwe concessie, als gevolg van fraude bij de aanbesteding, een noodconcessie geworden is, zijn de nieuwe haltes als tijdelijke haltes vormgegeven. De provincie Overijssel besteedt deze concessie, die in december 2022 in moet gaan, in 2021 opnieuw aan. De lijnvoering die uit de nieuwe aanbesteding volgt, leidt tot aanpassingen van haltes en het permanent maken van de tijdelijke haltes. De gemeente is hier, als wegbeheerder, verantwoordelijk voor. Vanuit de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project.  

Versnelling plaatsen laadpalen
Zowel vanuit de energietransitie, als vanuit mobiliteit is de ambitie om de komende jaren het autoverkeer te verduurzamen. Hiertoe is samen met onder andere de provincie Overijssel een concessie gesloten met Allego. De huidige doorlooptijd van enkele maanden en het alleen vraaggestuurd plaatsen van laadpalen doet geen aan de ambitie voor het stimuleren van elektrisch rijden en het versnellen van een dekkend laadnetwerk conform de Nationale Agenda Laadinfra (NAL). Eind 2019 waren er binnen de huidige concessie in twee jaar tijd 35 openbare laadpalen geplaatst. Mede door extra interne capaciteit zijn er in 2020 in totaal 70 laadpalen bijgekomen. In 2021 zijn er in de eerste 8 maanden 52 laadpalen gerealiseerd, waren voor 27 aanvragen de procedures doorlopen, waardoor deze door Allego geplaatst kunnen worden en is voor nog eens 22 laadpalen de inspraakprocedure gestart.

Eli Heimanslaan
In 2021 is een voorbereidingskrediet beschikbaar gekomen om de voorkeursvariant voor de rotonde Eli Heimanslaan nader uit te werken. Medio september 2021 heeft vervolgens een informatieavond plaatsgevonden, waarbij de voorkeursvariant is gepresenteerd aan de buurt. In 2022 wordt de voorkeursvariant en eventuele aanpassingen als gevolg van de informatieavond verder technisch uitgewerkt en voorbereid, zodat bij het beschikbaar komen van budget voor de uitvoering, kan worden gestart met de realisatie van de aanpassing van de rotonde.

Zwolle Wereldfietsstad
Naast de reguliere aanpak van wegen die wij als wegbeheerder altijd doen willen wij ons ook vooral focussen op het stimuleren van fietsen bij (met name) kinderen, fietsgeluk, vrijheid en gezondheid.  Al deze ambities passen naadloos in het doel van dit Actieplan Zwolle Wereldfietsstad om in 2027 20% meer fietskilometers te realiseren ten opzichte van 2017. Om dit doel concreet te bereiken is een pallet aan maatregelen nodig op het gebied van zowel infrastructuur, fietsparkeren, niet infrastructureel (onder andere gedrag en educatie).

Cofinanciering Mobiliteitsprojecten
In 2022 willen we onder andere de parallelweg van de Bisschop Willebrandlaan (Van Wevelinkhovenstraat - Berkumstraat) aanpakken. Bij deze aanpak willen we allereerst, de voetganger en fiets een prominentere plek geven op de parallelstructuur conform het STOP-principe, de geldende maximumsnelheid op de parallelstructuur verlagen van 50 naar 30 km/uur, de overgangen van de hoofdrijbaan naar de zijwegen inrichten volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig en de oversteekbaarheid van de hoofdrijbaan verbeteren. Daarnaast willen naast de Bisschop Willebrandlaan ook een tweede locatie aanpakken. Hiervoor wordt nu gekeken naar meekoppelkansen rondom onderhoudswerkzaamheden in de buurt Brinkhoek.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.426.441

16.978.705

1.447.736

50.000

1.397.736

Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem

400.000

74.608

325.392

200.000

125.392

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

625.000

21.127

603.873

603.873

Mobiliteitshub

150.000

0

150.000

50.000

100.000

Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie

1.100.000

88.486

1.011.514

400.000

611.514

Mobiliteit Binnenstad

200.000

0

200.000

200.000

Versnelling plaatsen laadpalen

50.000

0

50.000

50.000

Eli Heimanslaan

100.000

0

100.000

100.000

VCN-N340

790.500

69.172

721.328

721.328

Voorsterpoort

3.075.000

130.634

2.944.366

735.000

800.000

1.409.366

Spoorzone openbare ruimte

96.000

0

96.000

96.000

Spoorzone OFOR

90.000

0

90.000

90.000

Mobiliteitshub

150.000

0

150.000

50.000

100.000

Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem

910.000

0

910.000

910.000

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

85.892.214

85.412.214

480.000

480.000

Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie

100.000

0

100.000

100.000

Toekomst Kamper Lijn

17.450.373

16.731.215

719.158

719.158

Zuidelijke binnenring

68.356

0

68.356

68.356

Spoorzone uitvoering

127.900.725

98.291.563

29.609.162

4.660.984

4.120.000

20.828.178

Subtotaal vastgestelde mutaties

257.574.609

217.797.724

39.776.885

9.374.699

8.164.642

22.237.544

Voorgestelde mutaties:

Zwolle Wereldfietsstad

1.337.500

0

1.337.500

587.500

750.000

Versnelling plaatsen laadpalen

200.000

0

200.000

100.000

100.000

Eli Heimanslaan

550.000

0

550.000

550.000

I-Centrale

250.000

0

250.000

0

125.000

125.000

Haersterveerweg (Mobiliteitsprojecten)

500.000

0

500.000

0

0

500.000

Bisschop Willebrandlaan (Mobiliteitsprojecten)

500.000

0

500.000

0

500.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

3.337.500

0

3.337.500

0

1.862.500

1.475.000

Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

260.912.109

217.797.724

43.114.385

9.374.699

10.027.142

23.712.544

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12