Beschrijving doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) wordt waarschijnlijk nog in het najaar van 2021 afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval najaar 2023. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz. |
---|
Criteria
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Ed Anker
Activiteiten
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen Zie bestedingsvoorstel 23: Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Zie bestedingsvoorstel 39L Programmatische Aanpak Stikstof |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 3.927.246 | 4.479.171 | -551.925 | 630.000 | 0 | 78.075 |
Kredieten
Zie bestedingsvoorstel 40: Programma Omgevingswet Bestemmingsplannen
Bestemmingsplannen die nog opgepakt zullen worden in 2021, voor zover bekend:
Er is nog onzekerheid over het al dan niet in werking treden van de Omgevingswet. Hoe dan ook is de wet een half jaar uitgesteld. Daarnaast wordt gewerkt aan Tijdelijke Alternatieve Maatregelen die er mogelijk voor kunnen zorgen dat er tot een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet gewerkt kan blijven met bestemmingsplannen. Of dat inderdaad het scenario wordt, onder welke voorwaarden en wat dit voor Zwolle betekent, is niet duidelijk. Dat kan gevolgen hebben voor de ambtshalve nog op te pakken plannen met in 2021. De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten en daarom niet opgenomen in deze lijst. Verreweg de meeste bestemmingsplannen zijn ontwikkelingsgericht. Dan kan het gaan om kleinere projecten, maar ook gebiedsontwikkelingen waarvan de kosten kunnen worden doorberekend aan de betrokken ontwikkelaars. Zie bestedingsvoorstel 38L ICT Omgevingswet |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2020 | Resterend krediet | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Bouwwet Omgevingswet | 3.658.845 | 2.273.931 | 1.384.914 | 1.384.914 | ||
Actualisering bestemmingsplannen | 5.412.000 | 5.138.776 | 273.224 | 273.224 | ||
Regulering walgebruik woonboten | 213.000 | 208.713 | 4.287 | 4.287 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 9.283.845 | 7.621.420 | 1.662.425 | 1.662.425 | 0 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Bouwwet Omgevingswet | 600.000 | 600.000 | 450.000 | 150.000 | ||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 600.000 | 0 | 600.000 | 0 | 450.000 | 150.000 |
Totaal 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 9.883.845 | 7.621.420 | 2.262.425 | 1.662.425 | 450.000 | 150.000 |