Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium

Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) wordt waarschijnlijk nog in het najaar van 2021 afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval najaar 2023. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz.

Criteria

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:

  • Concreet invulling gegeven wordt aan de Omgevingswet met bijbehorende transities.
  • Samenhang tot stand gebracht wordt tussen beleid, regels, vergunningen en beheer.
  • Samengewerkt wordt met inwoners, bedrijven en instellingen in gemeente en regio, op basis van gedeelde informatie.
  • Zorggedragen wordt voor evenwicht tussen rechtszekerheid en flexibiliteit.
  • Begeleiding van initiatieven en afhandeling van aanvragen op een vlotte wijze en binnen de wettelijke termijnen plaatsvindt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Ondanks het feit dat de verplichting voor het actualiseren van bestemmingsplannen per 1 juli 2018 is komen te vervallen, worden, vooruitlopend op het omgevingsplan, nog enkele bestemmingsplannen geactualiseerd, die nu slechts als PDF inzichtelijk zijn en gebaseerd zijn op oude standaarden. Al geruime tijd zijn geld en inspanningen gericht op het actueel houden van de bestemmingsplannen in Zwolle. Het opstellen van een omgevingsplan, zonder deze (geactualiseerde) bestemmingsplannen, leidt tot hogere kosten en vertraging omdat die digitalisering dan alsnog moet gebeuren. Daarom loopt de actualisatie van bestemmingsplannen door in 2022; ook als gevolg van het opnieuw uitstellen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe inwerkingtredingsdatum is waarschijnlijk 1 juli 2022. De Eerste en Tweede Kamer moeten daarvoor nog wel instemmen met het Koninklijk Besluit, waarin deze datum is vastgelegd.

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen
Verlenen vergunningen bouwaanvragen (en reclame) en juridische advisering, bezwaar en beroep vergunning verlenen WABO-aanvragen. Voor 2022 is uitgegaan van de volumes van begroting 2021.  Er zal extra capaciteit nodig zijn voor beoordeling plannen. Bij het vaststellen van het VTH-jaarverslag 2021 VTH-programma 2022 komen wij hierop terug.

Zie bestedingsvoorstel 23: Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Voor het uitvoeren van de VTH-thuistaken is in 2021 in een beleid vastgesteld. In verband met de invoering in 2022 van de Omgevingswet, Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, de verwachte vaststellen van een nieuw collegeakkoord en de vaststellen van een regionale risicotool voor de uitvoering van VTH-taken, zullen wij in 2022 starten met het vernieuwen van het beleidskader voor de thuistaken. In 2022 wordt verder gegaan worden met het implementeren van dit beleid in de uitvoering van de thuistaken.
Verder is in 2021 gezamenlijk met de regio en Omgevingsdienst gestart met het actualiseren van het beleid voor de uitvoering van de taken van de OD. Het is de verwachting dat dit geactualiseerde beleid begin 2022 zal worden vastgesteld.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
De BAG is onderdeel van de landelijke basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG en verantwoordelijk voor het correct opnemen van de gegevens en de kwaliteit ervan. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen is via de Landelijke Voorziening beschikbaar voor diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken. Zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de gegevens in de BAG.

Zie bestedingsvoorstel 39L Programmatische Aanpak Stikstof

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

3.927.246

4.479.171

-551.925

630.000

0

78.075

Kredieten

Zie bestedingsvoorstel 40: Programma Omgevingswet
Wij werken aan de implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De Omgevingswet is een ingrijpende stelselherziening met landelijk eisen voor een digitaal stelsel. Het gaat om nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). Om dit goed te doen en op tijd klaar te zijn wordt de implementatie programmatisch aangepakt. Eén van de projecten die hieruit voortvloeien is het opstellen van een omgevingsplan, waarin ambities en doelen uit de omgevingsvisie verder worden uitgewerkt (buitengebied en stedelijk gebied; Zwolle op maat). Met het opstellen van het omgevingsplan is een start gemaakt. Tevens wordt, als onderdeel daarvan, gewerkt aan een verordening fysieke leefomgeving. Deze instrumenten worden t.z.t. aan de gemeenteraad voorgelegd.

Bestemmingsplannen
In 2021, soms met een doorloop naar 2022, wordt gewerkt aan de volgende bestemmingsplannen:

  • Bestemmingplan Marslanden;
  • Bestemmingplan Zwolle Zuidoost;
  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.);
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas;
  • Bestemmingsplan Woonboten en walgebruik, herziening (is eerder dit jaar, 2021, vastgesteld en afgerond);  
  • Bestemmingplan  Recreatieboten (Harm Smeengekade);
  • Beheersverordening Herfte Wijthmen;
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg 110;
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort.

Bestemmingsplannen die nog opgepakt zullen worden in 2021, voor zover bekend:

  • Bestemmingsplan Hollewandsweg 30/30A.

Er is nog onzekerheid over het al dan niet in werking treden van de Omgevingswet. Hoe dan ook is de wet een half jaar uitgesteld. Daarnaast wordt gewerkt aan Tijdelijke Alternatieve Maatregelen die er mogelijk voor kunnen zorgen dat er tot een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet gewerkt kan blijven met bestemmingsplannen. Of dat inderdaad het scenario wordt, onder welke voorwaarden en wat dit voor Zwolle betekent, is niet duidelijk. Dat kan gevolgen hebben voor de ambtshalve nog op te pakken plannen met in 2021.  
Tot de inwerkingtreding van de wet zullen wij bestemmingsplannen ambtshalve actueel houden met het oog op het op te stellen omgevingsplan. Er zijn verschillende redenen om tot actualisatie over te gaan. Zo kan een plan verouderd zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het niet meer overeenkomt met recent beleid of jurisprudentie.

De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten en daarom niet opgenomen in deze lijst. Verreweg de meeste bestemmingsplannen zijn ontwikkelingsgericht. Dan kan het gaan om kleinere projecten, maar ook gebiedsontwikkelingen waarvan de kosten kunnen worden doorberekend aan de betrokken ontwikkelaars.

Zie bestedingsvoorstel 38L ICT Omgevingswet

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Bouwwet Omgevingswet

3.658.845

2.273.931

1.384.914

1.384.914

Actualisering bestemmingsplannen

5.412.000

5.138.776

273.224

273.224

Regulering walgebruik woonboten

213.000

208.713

4.287

4.287

Subtotaal vastgestelde mutaties

9.283.845

7.621.420

1.662.425

1.662.425

0

0

Voorgestelde mutaties:

Bouwwet Omgevingswet

600.000

600.000

450.000

150.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

600.000

0

600.000

0

450.000

150.000

Totaal 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

9.883.845

7.621.420

2.262.425

1.662.425

450.000

150.000

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12