Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 6.2.1 We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag

Wonen is een van de belangrijkste basisbehoeften. Zwolle is een mooie woonstad en dat willen we graag verder versterken. Onze woonvisie (2017) heeft hiervoor 4 ambities geformuleerd; Zwolle is een:

  • Sterke groeistad (aantrekkelijke woon, werk, en leefstad).
  • Vernieuwende woonstad (ruimte voor vernieuwing).
  • Solidaire leefstad (prettig zelfstandig wonen).
  • Duurzame Deltastad (waterbewust en toekomstbestendig).

Deze vier ambities tezamen maken dat Zwolle voor de komende jaren staat voor de volgende stap in stedelijkheid. Wij willen de stad verder versterken als centrum van deze regio en Noord Oost Nederland en willen de economische toppositie in Nederland behouden. Zwolle wordt als aantrekkelijke woonstad steeds meer een alternatief voor wonen in de Randstad. We zien dat terug in de migratiecijfers. Zwolle groeit harder dan de eerder geprognosticeerde groei. De toenemende verstedelijking en daarbij horende mobiliteit hebben geleid tot een aantal afspraken in de omgevingsagenda Oost en MIRT. Voor de uitbreiding van het aantal woningen werkt de Regio Zwolle met het Rijk en de Provincie Overijssel aan de verstedelijkingsstrategie voor de regio. In 2022 zal de verstedelijkingsstrategie worden afgerond.  In 2022 wordt verder uitvoering gegeven aan de regionale woonafspraken met de Provincie Overijssel (Regionale Woonagenda West) en wordt de beoogde Regiodeal Zwolle-Deventer-Apeldoorn uitgewerkt. Verder zet Zwolle zich in voor een tweede tranche van het Volkshuisvestingsfonds in 2022 voor een duurzame en energetische wijkvernieuwing (sociale huur, particulier bezit en openbare ruimte).

Sterke groeistad.
De woonbehoefte in Zwolle is zeer groot, het woningtekort is een van de grootste in Nederland. De druk op de woningmarkt zal in 2022 verder toenemen nu overal de productie van nieuwe woningen achterblijft.  Hoewel het nog urgenter is om woningen toe te voegen, blijven wij sturen op kwaliteit en vernieuwende woonconcepten zoals woonvormen waarbij meer huishoudens in één woning kunnen wonen. In 2022 voeren we het Programma Betaalbaar Wonen in Zwolle uit met het doel voldoende betaalbare woningen te realiseren en te behouden en huishoudens met een relatief laag inkomen een grotere kans te geven op een betaalbare woning. Het programma bestaat uit drie onderdlen: aanbod vergroten, stimulerende en beschermende maatregelen, nieuwe concepten die snel zijn te realiseren.
Om goed in te kunnen spelen op  de veranderingen in de woningmarkt is nodig beschikbare data in de markt aan elkaar te koppelen. Daarom ontwikkelen we WoonInzicht door tot het data- en kennisplatform voor Wonen in Zwolle. Ook willen wij in 2022 de resultaten van het woonmilieu/doelgroepenonderzoek implementeren in de verschillende gebiedsontwikkelingen.

Vernieuwende woonstad
Binnen de groei wil Zwolle de woonopgave vernieuwen en innoveren. Nieuwe woonbehoeftes ontstaan en verschillende maatschappelijke, economische, financieleontwikkelingen vragen om innovatie. Wonen en zorg, wonen en werken, wonen en delen van voorzieningen, collectief wonen, betaalbaar wonen, beschermd wonen circulair wonen en leven etc.  De gemeente wil inwoners meer ruimte en locaties bieden voor collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). We verkennen samen met het college van rijksbouwmeester, het ministerie van BZK en Zwolse ontwikkelpartners de mogelijkheden van flexibele adaptieve woonoplossingen binnen de verdichtingsstudie flexwonen. We bieden ruimte aan experiment onder andere in he Woonlab betaalbaar wonen en living lab circulair bouwen.

Solidaire leefstad
We werken samen aan een integrale aanpak voor wonen, zorg en welzijn. Hiervoor is een programma Wonen en Zorg opgesteld voorzien van een visie, strategische doelen en deels uitvoeringsagenda. Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteengezet, te weten: Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen, Voldoende geschikte woningen en Passende zorg en ondersteuning. Samen met onze in- en externe partners, waaronder corporaties, ontwikkelaars, zorg- en welzijnsorganisaties, worden de opgaven uit het programma verder uitgewerkt.

Duurzame deltastad:
Nieuwbouw is gasloos. Daarmee is de woningbouw een aanjager voor de energietransitie in Zwolle. In de Warmtegids laat de gemeente zien in welke richting de energietransitie in de Zwolse wijken gaat plaatsvinden. Daarbij is het wel van belang dat de energietransitie betaalbaar is, met name ook voor de lagere inkomensgroepen. In het scenario van versterkte groei is het des te meer een uitdaging dat Zwolle zich klimaatadaptief, circulair en natuurinclusief ontwikkelt. De uitdaging ligt hierbij vooral in de bestaande stad en in het bijzonder in de particuliere voorraad.  

Criteria

We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag, zodanig dat:
Het bouw- en ontwikkeltempo wordt komende jaren gericht op 1.000 woningen per jaar. Het woningbouwprogramma  wordt afgestemd op de behoefte en gaat uit van de volgende kaders:

  • Circa 60% van het Zwolse woningbouwprogramma wordt gerealiseerd in de bestaande stad.
  • De gemiddelde verdeling uitgaat van de prijsdifferentiatie van 30-40-30 (goedkoop, middelduur en duur).  We sturen op een programma waarbij elke woning raak is.
  • De nieuwe woningen voldoen aan de KEC-ambities en zijn daarmee toekomstbestendig.
  • We zetten in op experiment en innovatieve in woonvormen, bouwtechnologie en ontwikkelstrategie
  • We werken op basis van de "Zwolse aanpak gebiedsontwikkeling" die door het Concilium is opgesteld.
  • Het Zwols Pakket van maatregelen als kader voor betaalbaar wonen.
  • De "Regionale Woonagenda West Overijssel" als kaderafspraken met de provincie Overijssel voor de woonopgave in Zwolle.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten

  • We werken samen met onze partners, regiogemeenten en provincie aan een evenwichtig woningbouwprogramma. Op stedelijk niveau sturen we op een ongedeelde stad met woningen voor iedereen. In ons programma vormen de ambities uit de Woonvisie het uitgangspunt. We blijven daarbij goed inspelen op de (toekomstige) woonbehoeften en gewenste woonmilieus.
  • Vanuit de Ontwikkelstrategie voeren wij regie in de gebiedsontwikkelingen en projecten om zo voldoende en de juiste woningen toe te voegen aan de woningvoorraad.
  • We voeren het Programma Betaalbaar Wonen uit aan de hand van drie programmalijnen: aanbod toevoegen, stimulerende/beschermende maatregelen en nieuwe (snel realiseerbare) concepten.
  • Met de provincie Overijssel werken we aan de uitvoering van de Regionale Woonagenda West met Zwolle als centrumgemeente voor de woningbouwopgave.
  • Vanuit het BO MIRT nemen we deel aan de lange termijn Verstedelijkingsstrategie voor de Regio Zwolle als prioritair woongebied in Nederland.
  • Wij werken aan een Woondeal tussen BZK, provincie, Zwole, Deventer en Apeldoorn.
  • Wij werken aan de Woningbouwimpuls (Wbi) voor de Spoorzone en voeren de Wbi voor de Zwartewaterallee uit.
  • We nemen deel aan de pilot Energietransitie in Berkum om ervaring op te doen voor het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad.
  • Samen met het energietransitieteam en partners werken we aan het KEC ambitieweb.
  • Wij voeren lobby en bereiden een aanvraag voor voor een mogelijk tweede tranche van het Volkshuisvestingsfonds.
  • We ontwikkelen WoonInzicht door, het digitale platform waarin actuele marktinformatie beschikbaar is vanuit de verschillende partijen op de woningmarkt.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod

540.059

0

540.059

110.000

0

650.059

Kredieten

  • We voeren in de periode 2018-2022 de actiepunten uit die genoemd staan in de 5 agenda’s van "Zwolle, Moderne Woonstad, De Zwolse Aanpak voor een vitale woningmarkt" (opgesteld door het Zwolse Concilium): Verstedelijkingsagenda, Doorstroom en versnellingsagenda, Betaalbaarheidsagenda, Transformatieagenda, Samenwerkingsagenda. Voor de uitvoering van deze actiepunten is een Taskforce Woningbouw ingericht waarin de gemeente ook deelnemer is samen met diverse marktpartijen en corporaties.
  • Vanuit de Ontwikkelstrategie en de Omgevingsvisie werken we gebiedsgericht en brengen we focus aan in de verstedelijkingsopgave. De focusgebieden woningbouw zijn: Stadshagen, Centrumgebied (inclusief Spoorzone), Zwartewaterallee/zone, Oosterenk en Harculo waarin de middelen en capaciteit worden ingezet om het grootst mogelijke effect te bereiken.
  • We maken vanuit de Ontwikkelstrategie jaarlijks een Woonbrief met daarin een geactualiseerde planning, een overzicht van de woningbouwproductie en de eventuele bijstelling in koers met betrekking tot focusgebieden, beleid en het samenspel met onze woningmarktpartners.
  • We werken aan een inventarisatie van alle complexen binnen Zwolle die gerelateerd zijn aan Wonen en Zorg, in de brede zin van het woord. Zodat we inzichtelijk kunnen maken waar vraag naar is in de stad; nu en in de toekomst.

Grondexploitatie-projecten woningbouw:
We zorgen dat er woningen worden gerealiseerd onder andere door verkoop van bouwrijpe grond via onze grondexploitaties. Het projectoverzicht geeft inzicht in de totale investeringskosten op basis van de MPV 2021. Binnen doel 6.1.5 wordt het totale resultaat van ons grondbeleid in relatie tot de voorziening en reserve Vastgoed verantwoord.  

Stilohal
In het eerste kwartaal van 2021 heeft  de raad aangegeven geen inspanning meer te richting in de herhuisvesting van de Kegelclub. De gemeente heeft daarop de kegelclub aangeschreven dat zij medio 2022 het pand dienen te verlaten. De kegelclub heeft aangegeven niet akkoord te gaan met beëindiging van het gebruik. Desalniettemin zijn in het najaar van 2021 de ruimtelijke randvoorwaarden op basis waarvan de uitvraag gaat plaatsvinden aan de raad worden voorgelegd.

Hanzebad
Eind 2021 wordt het aanbestedingstraject afgerond.  Zodra de aanbesteding is afgerond wordt de raad geïnformeerd over het financiële  resultaat en zal achteraf  aanvullende middelen voor zowel het aanbestedingstraject als het vervolgtraject worden aangevraagd.

Westenholte Stins
Het ontwerp uitwerkingsplan is in het 3e kwartaal 2021 ter besluitvorming in het college geweest en ter inzage gelegd. De realisatie van dit langslepende plan kan dan in 2022 ter hand worden genomen.

Zie bestedingsvoorstel 25 en 42: team Wonen
Zie bestedingsvoorstel 43: Aanjager/verkenner Flexwonen

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Wijthmen, anterieure overeenkomst

344.069

241.487

102.582

102.582

Investeringsagenda wonen

583.038

339.595

243.443

243.443

Woonimpuls

150.000

74.904

75.096

75.096

Flex wonen

150.000

0

150.000

40.000

110.000

Westenholte Stins

464.555

304.328

160.227

160.227

Voorbereidingskrediet Stilohal

100.000

0

100.000

100.000

Voorbereiding aanvraag Volkshuisvestingfonds

150.000

0

150.000

150.000

Voorbereidingskredieten grondexploitaties Wonen:

* Stilohal locatie

270.000

246.899

23.101

23.101

* Hanzebadlocatie

485.000

403.987

81.013

81.013

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

* Oude Mars

23.766.082

16.638.131

7.127.951

1.825.711

765.833

4.536.407

* Kraanbolwerk

20.211.526

19.564.776

646.750

646.750

* Stadshagen

504.030.542

478.124.709

25.905.833

15.039.104

6.563.952

4.302.777

* Stadshagen de Tippe

61.220.526

15.814.484

45.406.042

5.700.624

10.761.759

28.943.659

* Stadshagen Breezicht Noord

31.369.157

6.888.931

24.480.226

3.838.371

7.289.106

13.352.749

* Bos & Buitenplaats

1.116.286

700.289

415.997

171.866

93.992

150.139

* Langeholterweg

1.087.768

1.039.656

48.112

48.112

* Geert Grootestraat

1.158.274

92.104

1.066.170

1.066.170

* Stinspoort

12.236.048

12.150.660

85.388

85.388

Subtotaal vastgestelde mutaties

658.892.871

552.624.940

106.267.931

29.397.558

25.584.642

51.285.731

Voorgestelde mutaties:

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaa 6.2.1 Een passend woningaanbod

658.892.871

552.624.940

106.267.931

29.397.558

25.584.642

51.285.731

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12