Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 7.1.1 Inwoners hebben bij gebiedsopgaven positie aan de voorkant, weten zich partner bij de uitvoering ervan en krijgen mogelijkheden voor vernieuwende maatschappelijke initiatieven

Er schuilt veel kracht in de stad en zijn inwoners. Die kracht willen we verder aanboren door gebiedsgericht te werken in een initiatiefrijk Zwolle. Gebiedsgericht werken staat voor het slim verbinden van de leefwereld en de  ‘energie’ in gebieden met de opgaven voor de stad , wijk of buurt om zo waarde toe te voegen aan het gebied. Het uitgangspunt daarbij is: wat heeft een gebied nodig. Inwoners van Zwolle moeten er van overtuigd zijn dat hun inzet voor de publieke zaak er toe doet en het verschil kan maken.
Voorwaarde voor een effectieve samenwerking is dat bewoners   vertrouwen hebben  in de samenwerking. De principes van gebiedsgericht werken spelen hierbij een grote rol zoals  het meer gemeenschappelijk maken van opgaven in de wijk, door beter van buiten naar binnen te redeneren en als gemeente ons meer rekenschap te geven van de vraagstukken die in de wijken leven.
Daarbij maken we zichtbaar dat we differentiëren en maatwerk inzetten. Het faciliteren van de positieve dynamiek in wijken staat voorop. Hierbij zetten we instrumenten in als Start voor de Start en gericht datagebruik via onder meer Buurt voor Buurt . Bij het organiseren van participatieprocessen maken we gebruik van leefstijlgegevens.

Wat betreft de participatie met onze inwoners hebben we het afgelopen jaar gewerkt aan effectieve samenwerkingsstructuren. Tijdens de coronatjjd heeft ons dit geholpen bij het zicht houden op de effecten van de maatregelen op de leefbaarheid in wijken en buurten. Ook het (online) platform MijnWijk.zwolle.nl is een mooi voorbeeld om de samenwerking te versterken. Het platform biedt inwoners de kans om samen met hun buren, (wijk)medewerkers van de gemeente en andere belanghebbenden hun initiatieven ten uitvoer te brengen.  
Vanuit de Omgevingsvisie, met als realisatiestrategie  “we doen het samen”, willen we hier een verdere impuls aan geven. Participatie is, in lijn met de Omgevingswet die in 2022 van kracht wordt, een belangrijk onderdeel van het proces om opgaven aan te pakken. Dit betekent dat het gesprek voor een ontwikkeling in een gebied vroegtijdig wordt gestart en  dat belangen, ideeën, wensen en behoeften in beeld zijn gebracht voordat besluiten worden genomen. Het eerder genoemde Start voor de Start en maar ook gebiedsprofielen helpen ons daarbij. De komende tijd werken we dit verder uit.
De wijkstructuren bieden ook  handvatten voor opgaven binnen de hervormingsagenda (oa. collectivisering, van beschermd wonen naar beschermd thuis).. Het streven is te komen tot gezonde stadsdelen waarbij inwoners niet alleen fysiek, maar ook mentaal en sociaal maatschappelijk welzijn ervaren. Inwoners zijn dan in staat zoveel mogelijk regie over hun eigen leven te voeren, sociale veerkracht te ontwikkelen en bijdrage te leveren aan de buurt- of wijksamenleving.

Criteria

Inwoners hebben bij gebiedsopgaven positie aan de voorkant, weten zich partner bij de uitvoering ervan en krijgen mogelijkheden voor vernieuwende maatschappelijke initiatieven, zodanig dat:

  • Inwoners bij de start van een maatschappelijke  of ruimtelijke ontwikkeling zeggenschap ervaren
  • Inwoners en in het gebied actieve organisaties zich herkennen in de geformuleerde opgaven, vastgelegd in gebiedsagenda’s
  • Het maatschappelijk ondernemerschap van inwoners wordt gestimuleerd tot het ontwikkelen van innovatieve werkwijzen voor de opgaven waar onze stad voor staat.
  • Er samenwerking ontstaat tussen inwoners en in het gebied actieve organisaties om gezamenlijk met kansen en problemen in de wijk aan de slag te gaan.
  • De sociale cohesie in de wijk wordt vergroot
  • Inwoners tevreden zijn over de aanpak van veiligheids- en leefbaarheidsopgaven in de wijk door de gemeente.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten

  • Gebiedsregie: organiseren en bewaken van de uitvoering van de gebiedsopgaven  en organiseren van interventies bij probleemsituaties en kansen.
  • Het neerzetten van een basiscyclus rondom het Buurt-voor-Buurt onderzoek als basis voor het  twee jaarlijks bepalen en actualiseren van gebiedsopgaven.
  • Het opstellen van gebiedsprofielen die in één opslag duidelijkheid geven over de aard en kenmerken van een logisch afgebakend gebied.
  • Het stimuleren van (kleinschalige) leefbaarheidsinitiatieven van bewoners o.a.  via het budget “Premie op Actie”. MijnWijk is hierbij een belangrijk digitaal platform
  • Wijkservicepunten: Door middel van wijkservicepunten (op stadsdeelniveau) zijn we makkelijk toegankelijk voor bewoners en in de wijk actieve organisaties.
  • Loketfunctie maatschappelijke (vernieuwende) initiatieven.
  • Inzetten van Stimuleringsfonds Initiatiefrijk Zwolle.
  • Stinspark, zie bestedingsvoorstel 58 incidenteel.
  • Integrale gebiedsaanpak Holtenbroek, zie bestedingsvoorstel 36 incidenteel.
  • Extra capaciteit wijk- en operationeel beheer, zie bestedingsvoorstel 27 structureel

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.1.1 Gebiedopgaven

2.322.161

0

2.322.161

7.233

0

2.329.394

Kredieten

Diezerpoort Sociaal
Met het wegvallen van de oorspronkelijke wijkaccommodaties werken we, onder andere samen met bewonersorganisaties en andere aanwezige partijen als Travers Welzijn en basisschool De Springplank, aan effectieve ontmoetings- en participatie voorzieningen voor de bewoners van Diezerpoort. De bewonerscoöperatie ‘Wijbedrijf Dieze’ heeft tijdelijk de beschikking gekregen over het voormalig pand van muziekvereniging Voorwaarts in Dieze Oost. In dit pand onderzoeken we de haalbaarheid van een bewonerswerkplaats met name gericht op mensen met afstand tot de arbeidsmarkt e.e.a. in afstemming met spoor 4, programma Sociaal Domein. De Springplank zet zich samen met partners als Travers, SWT-oost, Sportservice in de otnwikkeling tot een  kind- en oudercentrum, passend bij de ontwikkelagenda Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Naast aandacht voor de ontwikkeling van kinderen richt men zich ook op de participatie van ouders en wil men de buurtfunctie versterken.
Door de corona met de daarbij horende maateregelen heeft het verder uitwerken van de ontwikkellijnen een pas op de plaats moeten maken. Nu de coronamaatregelen langzaam aan verdwijnen en er weer meer mogeljk wordt, gaan we ook weer verder aan de slag met genoemde ontwikkelingen.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Diezerpoort, Sociaal

1.134.394

894.650

239.744

239.744

Werkplan kleurrijk Holtenbroek

120.282

53.164

67.118

67.118

Stinspark

217.000

5.760

211.240

211.240

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.471.676

953.574

518.102

518.102

0

0

Voorgestelde mutaties:

Stinspark

422.000

422.000

600.000

600.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

422.000

0

422.000

0

600.000

600.000

Totaal 7.1.1 Gebiedsopgaven

1.893.676

953.574

940.102

518.102

600.000

600.000

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12