Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Belangrijkste element van een gezonde en vitale economische structuur is werkgelegenheid. Zwolle wil een aantrekkelijke werkstad zijn voor eigen inwoners en de regio. Een stad waar het aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen. Het gewenst effect is dat er meer banen komen in Zwolle.

Voor een blijvend krachtig economisch fundament dient een concurrerend ondernemersklimaat te worden gecreëerd, nu en in de toekomst. Voor bedrijven is het van groot belang dat het regionale ondernemersklimaat vertrouwen geeft om te investeren. Ondernemers kiezen voor de strategische ligging van Zwolle en de gemeente creëert de juiste randvoorwaarden waarbinnen bedrijven kunnen vestigen, uitbreiden of vernieuwen.
De gemeente zorgt niet zelf voor de banen, dat doen bedrijven uit de profit sector en non-profit organisaties. Het gaat hierbij zowel om directe als indirecte banen. Want voor het goed kunnen functioneren moet een bedrijf of instelling weer een beroep doen op andere bedrijven en instellingen. De gemeente kan hierbij wel helpen. Een sterk accountmanagement en professionele organisatie dragen hier aan bij. Niet alleen omdat we hiermee in goede tijden de economische structuur en vitaliteit van Zwolle versterken. Tijdens de coronacrisis is ook duidelijk geworden dat bedrijven en instellingen een helpende en meedenkende gemeente waarderen.

En het gaat hierbij niet alleen om de gemeente Zwolle. We werken samen met andere gemeenten in de regio Zwolle. Regionale agendering ten behoeve van het versterken van het vestigingsklimaat in Zwolle en regio is hierbij van belang. Als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Binnen een brede economische regio bieden we ruimte aan een grote diversiteit van economische sectoren én de ondernemers die binnen die sectoren actief zijn.

Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:

  • Beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen: voldoende arbeidskrachten nu en op middellange termijn.
  • Inclusiviteit: iedereen doet mee, elk talent telt en krijgt ruimte om te ontwikkelen.
  • Wendbaarheid van mensen en systemen: de uitdaging is ervoor te zorgen dat mensen en organisaties voorbereid zijn op permanente ontwikkelingen en
  • veranderingen in het werk.

Dit doen we niet als Zwolle alleen, dit pakken we op in Regio Zwolle verband. De uitvoering van de zogenaamde Regio deal staat hierbij centraal. We werken samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en medeoverheden zoals de provincie Overijssel aan de regionale arbeidsmarkt

Een ander belangrijk punt voor 2022 is de start van de uitvoering van het in het net voor de zomer van 2021 vastgestelde economisch perspectief. Kern hiervan is dat Zwolle zich wil profileren als Experimentele Hanzestad binnen het stedelijk netwerk Nederland en zich wil inzetten voor het vergroten van de aantrekkingskracht voor nieuwe ondernemers, young potentials en start-ups. Dit door zich binnen de economische regio primair te richten op het versterken van een aantal groeiclusters: de creatieve en slimme (maak-)industrie, de ict & e-commerce en de sector health. Daarnaast zetten we ons in voor Impact ondernemen.

Criteria

We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:

  • Bestaande bedrijven door goede en gerichte dienstverlening aan Zwolle blijven verbonden:
    • We ruimte creëren voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen, met passende randvoorwaarden.
    • We focussen op directe en indirecte banen.
    • We samenwerking tot stand brengen tussen onderwijs, ondernemers, overheid, omgeving (4-O's).
    • De tevredenheid over de dienstverlening aan ondernemers stijgt.
  • Nog niet in Zwolle gevestigde bedrijven voor Zwolle kiezen:
    • De groei van het aantal vestigingen minimaal op landelijk niveau ligt.
    • De groei van het aantal nieuwe bedrijven / startende ondernemingen minimaal op het landelijk gemiddelde ligt.
    • Het kwalitatief en kwantitatief aanbod van werklocaties in balans is met de vraag in de markt.
    • De leegstand van kantoren en bedrijfspanden, uitgedrukt in een percentage, in Zwolle onder de respectievelijke landelijke leegstandscijfers ligt.
  • Vanuit onze strategische opgave "Human Capital en topwerklocaties":
    • Een aantrekkelijk ondernemersklimaat wordt gecreëerd voor de clusters health / zorg, kunststoffen, klimaat en energie.
    • De verbinding tussen economie, onderwijs en arbeidsmarkt wordt versterkt.
    • Een beter beeld ontstaat van de groeisectoren, benodigde skills en het arbeidspotentieel in de regio.
    • Een betere geleiding ontstaat van a) werk naar werk, (b) opleiding naar werk en van (c) geen werk naar werk

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten

Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers
De coronacrisis heeft het belang van accountmanagement en een goede dienstverlening aan ondernemers duidelijk gemaakt. Het snel kunnen schakelen en steeds kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden was en is zeer belangrijk. De ervaringen van het tijdelijk ondernemersloket willen we inzetten in de structuur van werken.  Het vastgestelde Economisch Perspectief gaat uit van keuzes. Dit moet ook focus geven aan de inrichting van accountmanagement.

Verkenning uitbreiding Hessenpoort in regionale context
Conform de regionale programmeringsafspraken is Hessenpoort in West-Overijssel aangewezen als dé locatie voor grootschalige bedrijvigheid. Bij positieve besluitvorming op verdere uitbreiding zal in 2022 worden begonnen met de voorbereidingen voor de realisatie.

Verbeteren van de kwaliteit van de Zwolse kantorenmarkt
We willen we de kwaliteit van de bestande kantorenmarkt verbeteren door tranformatie van kansloze kantoren te stimuleren, multifunctioneel gebruik van kantoren toe te staan en eigenaren aansporen om te investeren in vernieuwing.  Bij verzoeken tot transformatie willen we als gemeente in gesprekken stimuleren dat kansen op het gebied van klimaatadaptatie, energietransitie en circulariteit ook worden opgepakt’

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

1.101.171

0

1.101.171

600.000

110.807

1.590.364

Kredieten

Uitvoeren economisch perspectief: blik op de toekomst
In 2021 is het Economisch Perspectief vastgesteld. Met dit Economisch Perspectief willen we onze eigen rol als lokale overheid goed tegen het licht houden en aangeven welke belangrijkste kansen en uitdagingen voor ons liggen om toekomstbestendigheid van Zwolle te vergroten en de economische positie van de Regio Zwolle verder te versterken. Dit Economisch Perspectief is bedoeld als fundament voor het maken van verdere beleidskeuzes, die op ons afkomen in de ontwikkeling van Zwolle.
In het economisch perspectief zetten we ook het werken aan de Topinnovatiecentra voort. Met het Economisch Perspectief maken we de keuze om in te zetten op een aantal kansrijke groeisectoren en kijken we daarnaast naar de ‘Topinnovatiecentra’ waar het gaat om het werken aan Impact, het vinden van innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. In de uitvoeringsagenda van het economisch perspectief zullen we ook aangeven hoe het programma Topinnovatiecentra daarin  zal passen.

Stimuleren Starters, Startups en Impact ondernemers  
De afgelopen jaren hebben we dit thema incidenteel ingevuld onder de noemer Starters en Start-ups. Veel startende ondernemers richten zich op het impact ondernemen. Aanvullend, specifiek beleid om de groep startende ondernemingen in Zwolle te houden en aan te trekken, zal tevens impact ondernemers aantrekken. Er is deels een overlap. De afgelopen jaren is het onderdeel starters en impactondernemers steeds (jaarlijks) incidenteel gefinancierd.  In 2021 loopt dit af.

Continueren samenwerking in Port of Zwolle
In lijn met de samenwerkingsovereenkomst van Port of Zwolle wordt nadrukkelijk toegewerkt naar verbreding van de havenfocus naar de gehele logistieke keten en
aansluiting op de Human Capitalagenda. De jaarlijkse bijdrage aan Port of Zwolle is voor de drie deelnemers Kampen, Meppel en Zwolle € 75.000 (per deelnemer) per jaar. Hiervan is binnen Zwolle al € 45.000 geregeld door de samenwerking met Rijkswaterstaat. Structureel ontbreekt er daardoor nog € 30.000.

Continuering inzet op Human Capital
De economische groei van Regio Zwolle nu en in de toekomst vraagt om een goed werkende arbeidsmarkt. Beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusiviteit zijn daarbij sleutelwoorden. De Human Capital Agenda is daarmee een van onze grote strategische opgaven om te werken aan oplossingen voor vandaag én morgen. Overheden, werkgevers, onderwijsinstellingen, vakbewegingen en het UWV werkbedrijf bundelen hun krachten. In een publiek – private samenwerking tussen alle partners wordt gewerkt aan de vraag van werkgevers én aan het gehele arbeidspotentieel van Regio Zwolle. Bovenstaande is onderdeel van de Regiodeal

Gemeentelijke grondexploitaties
Onder dit doel zijn de diverse grondexploitatie-projecten opgenomen die bijdragen aan de realisatie van een toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven. Binnen doel 6.1.5 wordt het totale resultaat van ons grondbeleid in relatie tot de voorziening en reserve Vastgoed verantwoord. Voor verdere onderbouwing van de afzonderlijke grondexploitaties wordt verwezen naar de Meerjaren Prognose Vastgoed.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Economische ontwikkeling Logistiek

1.094.745

844.745

250.000

250.000

Topinnovatiecentra

1.366.923

902.035

464.888

464.888

Human Capital 2019-2023

13.000.000

3.569.427

9.430.573

4.330.573

2.550.000

2.550.000

Digitale dienstverlening ondernemers

40.000

20.000

20.000

20.000

Stimulering Zwolse economie

595.108

570.708

24.400

24.400

Port of Zwolle

500.000

425.000

75.000

75.000

Startende ondernemers

365.000

83.760

281.240

281.240

Tijdelijke voorziening parkeren/evenementen Voorsterpoort

695.000

625.801

69.199

69.199

Economisch perspectief

200.000

0

200.000

200.000

Verkenning Hessenpoort 3

320.000

50.182

269.818

269.818

Bouwgronden in exploitatie Economie:

* Hessenpoort

216.173.873

192.643.716

23.530.157

6.665.674

1.973.263

14.891.220

* Wipstrikkerallee (niet commercieel)

406.570

378.302

28.268

23.590

4.678

Subtotaal vastgestelde mutaties

234.757.219

200.113.676

34.643.543

12.674.382

4.527.941

17.441.220

Voorgestelde mutaties:

Startende ondernemers

200.000

200.000

100.000

100.000

Economisch perspectief

1.000.000

1.000.000

500.000

500.000

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

1.200.000

0

1.200.000

0

600.000

600.000

Totaal 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

235.957.219

200.113.676

35.843.543

12.674.382

5.127.941

18.041.220

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12