Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Door te kiezen voor zowel  openbare parkeerplaatsen als  privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt.

Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen  behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en  bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden.

Criteria

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn.
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het centrumgebied en in de spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen Hanzeland/station, Oosterenk en woonomgeving en omgeving Deltion/ Obrechtstraat, waarbij ook private partners zo mogelijk worden ingeschakeld.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten

Gebiedsaanpak en onderzoeken

  • Continueren van de gebiedsaanpak mobiliteit in Hanzeland onder de vlag van MOVEZ.
  • Samen met betrokken stakeholders uitvoeren van een gebiedsaanpak in de Kamperpoort.
  • Onderzoek mogelijkheden van een pilot naar de fietsenstalling van de toekomst met de provincie Overijssel, NS, ProRail en bedrijfsleven. We werken daarbij intensief samen om tot sluitende business cases voor de bouw, beheer en exploitatie van een innovatieve, multifunctionele stalling aan de zuidzijde te komen. Ook onderzoeken we samen met aanbieders en anderen of het gericht inzetten van deelfietsen kan hier leiden tot een hoger fietsgebruik met minder vraag naar fietsenstallingen. We streven naar slimme oplossingen en zetten daarbij actief in op het verzamelen, analyseren en toepassen van de juiste data.

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.3 Parkeren

7.869.931

11.267.893

-3.397.962

3.499.646

3.751.080

-3.649.396

Kredieten

Slim laadplein omgeving Turfmarkt
Omdat de Lübeckgarage als locatie niet door kan gaan ivm brandveiligheidseisen, wordt in overleg met de subsidieverstrekker nog gekeken naar een alternatieve locatie. Op dit moment wordt bezien of dit op de Turfmarkt kan. Mocht dit niet doorgaan, gaan we waarschijnlijk besluiten om de beschikbare subsidie terug te storten.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Diezerpoort kentekencamera's

33.000

0

33.000

33.000

Hanzeland kentekencamera's

33.000

0

33.000

33.000

2020-Emmawijk kentekencamera's

33.000

0

33.000

33.000

2020-Lübeckplein kentekencamera's

33.000

0

33.000

33.000

2021-Vervangen diverse pollers

524.000

0

524.000

524.000

2021-Westerlaan verlichting vervangen LED

36.000

0

36.000

36.000

2021-Vervangen app kentekenparkeren

104.000

0

104.000

104.000

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

251.112

98.084

98.084

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

95.275

24.725

24.725

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

85.000

35.000

35.000

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

50.030

50.030

Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein

85.275

0

85.275

85.275

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.535.471

446.357

1.089.114

1.089.114

0

0

Vervangingsinvesteringen 2022:

Dijkstraat camerasysteem

25.000

0

25.000

0

25.000

0

Dynamisch parkeerverwijssysteem

41.000

0

41.000

0

41.000

0

Emmawijk camerasysteem

36.000

0

36.000

0

36.000

0

Subtotaal vervangingsinvesteringen

102.000

0

102.000

0

102.000

0

Totaal 6.3.3 Parkeren

1.637.471

446.357

1.191.114

1.089.114

102.000

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12