Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 6.2.2 We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens

De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koop. Daarmee wil de gemeente voorzien in voldoende sociale huur in Zwolle. Om te zorgen dat corporaties ook positie krijgen in gebiedsontwikkelingen en projecten waar de gemeente geen gronduitgifte doet, is in de Prestatieafspraken opgenomen dat de gemeente erop stuurt dat de corporaties daar positie krijgen om sociale huur te realiseren. De Prestatieafspraken zijn verder gericht op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen.  Jaarlijks werken gemeente, corporaties en de huurdersorganisaties de Prestatieafspraken uit in een jaarschijf en wordt jaarlijks een volkshuisvestelijk verslag gemaakt.

Criteria

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:

  • Het aanbod wordt vergroot:
    • Het aanbod voor de primaire doelgroep groeit in de periode 2020-2023 met minimaal 700 sociale huurwoningen. Corporaties streven ernaar op de groei van de voorraad gelijk op te laten lopen met de groei van de stad. Bij de versterkte groei waarin Zwolle nu zit, zal de sociale huur ook meegroeien.
    • De te realiseren woningen passen grotendeels (80%) binnen de huurtoeslaggrenzen (van € 633  voor 1/2 persoons huishoudens/ € 678 per maand voor meerpersoons huishoudens, prijspeil 2021).
    • De gemeente stuurt erop dat corporaties in projecten en gebiedsontwikkelingen waar de gemeente geen gronduitgifte doet, voldoende sociale huur kan realiseren.
  • De meest kwetsbare groepen krijgen prioriteit:
    • De woonruimteverdeling zorgt dat 66% van de woningzoekenden met een urgente woonvraag binnen 6 maanden een woning hebben (indien zij binnen de spoedmodule minimaal 2x per week reageren).
    • Het afwegingskader binnen het woonruimteverdeelsysteem wordt jaarlijks herzien.
    • Hoewel de taakstelling voor de huisvesting van statushouders is verdubbeld in 2021, zet Zwolle zich maximaal in die te halen.
    • Mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag zijn in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen door een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is.
  • Bij de verdeling van de woonruimte sturen we op een doorstroom zodat de juiste woningen beschikbaar komen voor de doelgroep en wij een ongewenste concentratie van doelgroepen voorkomen.
  • De huurverhogingen voor de allerlaagste inkomensgroepen worden gematigd, conform de afspraken tussen Aedes en de Woonbond in het Sociaal Huurakkoord.
  • Door verdere verduurzaming van de bestaande voorraad zorgen we dat de woonlasten beperkt kunnen blijven.
  • Het renoveren en verbeteren van bestaand gebied en bestaande voorraad woningen loopt volgens principes van natuurlijke wijkvernieuwing. Het vernieuwingsproces verloopt op organische wijze, met nauwe betrokkenheid van bewoners waarbij beheer en ontwikkeling worden samen genomen en waarbij kracht wordt aangeboren en de eigen investeringen van bewoners meer centraal komen te staan.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten

  • In de uitwerking van de prestatieafspraken in Jaarschijven en de jaarlijkse monitoring sturen wij er op dat de sociale voorraad evenredig meegroeit met de groei van Zwolle. Daarbij hanteren wij de basisregels voor een Inclusieve Stad van het Concilium en borgen daarmee dat in gebiedsontwikkelingen en grote projecten waar de gemeente geen positie heeft voldoende sociale huur wordt toegevoegd.
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers.
  • Wij stimuleren experimenteren van corporaties binnen het woonruimteverdeelsysteem met het doel de doorstroom binnen de sociale huur te bevorderen.
  • In 2022 willen wij in Stadshagen pilots draaien waarin corporaties binnen de wettelijke ruimte en het gemeentelijk beleid huurwoningen voor middeninkomens ontwikkelen.
  • Bij renovatie van de bestaande woningvoorraad maken we prestatieafspraken over energetische (E)renovatie, mogelijkheden van klimaatadaptatie en circulariteit en stimuleren dit bij particuliere woningverbetering.
  • We gaan de samenwerking binnen platform WWZ038 evalueren en mogelijk versterken, door gezamenlijk oplossingen voor de bestaande knelpunten te verkennen en gezamenlijke interventies voor de korte en (middel) lange termijn te bespreken. Naast WWZ038 doen we dit ook binnen de werkgroep Wonen en zorg van het Concilium.
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en woonvormen. Enerzijds om de instroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te beperken en de uitstroom te versnellen. Anderzijds zijn er nieuwe woonvormen voor senioren nodig om het gat tussen regulier wonen en het verpleeghuis te dichten. We werken samen met de corporaties om hiermee te experimenteren.
  • We zetten qua nieuwbouw in op levensloopbestendige woningen. Dit is opgenomen in de prestatieafspraken en hier wordt nadere invulling aan gegeven.

We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteen gezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen we een visie op Wonen en Zorg Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg vormt de basis voor deze visie.

  • We werken aan interventiemogelijkheden voor de aandachtsgroepen en de benoemde knelpunten. Het gaat hierbij om uitstroom vanuit beschermd wonen, (betaalbare) woningen voor niet studerende jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg  of dakloos dreigen te raken, aangepaste woningen voor ouderen en voor gezinnen met een ouder of kind met een beperking.
  • We zetten in op meer differentiatie van de maatschappelijke opvang en op de transformatie van de Herberg.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.2.2 Sociaal woningaanbod

149.554

0

149.554

234.000

20.003

363.551

Kredieten

  • Zowel de versnellingsactie sociale huur als het realiseren van semi- permanente woningbouw bevindt zich in een afrondende fase. De werkzaamheden die in 2022 ten behoeve van de Versnellingsactie zullen plaatsvinden, betreffen het afronden van de laatste deelprojecten , afronding van het subsidiebudget en de financiële afronding van het project te samen met deltaWonen.
  • De lopende herstructureringsprojecten zoals Dieze en Weezelanden-Noord zijn ontwikkelingen die vorm gegeven worden door de corporaties en daarbij werken we verder aan kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte en verduurzaming.
  • De realisatie van een nieuwe woonwagenlocatie in Stadshagen.  
  • We evalueren nieuwe woonvormen in samenwerking met de corporaties. Dit betreft de projecten Oosterenk ‘De Steiger’ (deltaWonen), De Vlindertuin (SWZ) en het wooncomplex van Openbaar Belang in Breecamp Oost.

Zie bestedingsvoorstel 44: Wonen met Zorg

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Wonen met zorg

800.000

192.392

607.608

607.608

Semi-permanent/flex wonen

650.000

340.474

309.526

309.526

Diezerpoort, Fysiek

2.502.885

1.458.570

1.044.315

261.079

261.079

522.157

Versnellingsactie sociale huur

5.025.500

3.358.549

1.666.951

1.666.951

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

*Kamperpoort

26.494.385

25.597.911

896.474

478.781

417.693

Subtotaal vastgestelde mutaties

35.472.770

30.947.896

4.524.874

3.323.945

678.772

522.157

Voorgestelde mutaties:

Wonen met zorg

609.000

609.000

234.000

375.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

609.000

0

609.000

0

234.000

375.000

Totaal 6.2.2 Sociaal woningaanbod

36.081.770

30.947.896

5.133.874

3.323.945

912.772

897.157

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12