Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 7.1.3 We zorgen dat alle gebieden een hoogwaardige water - groen- en recreatiestructuur krijgen en houden

Een goede, bereikbare en bruikbare groenblauwe structuur is één van de randvoorwaarden voor een vitale en levendige stad. De groenblauwe structuur is ook essentieel in de wijken voor een gezond leefklimaat. Een stad die stedelijker wordt, maar waar het groen steeds dichtbij is. Onze bewoners moeten zich kunnen ontspannen en tot rust kunnen komen in het groen en op of langs het water. We vinden het belangrijk dat mensen gestimuleerd worden om te bewegen en te spelen; groen en water in of dichtbij woon- en werkgebieden zijn daarbij essentieel. Als er één ding duidelijk is geworden uit de Covid-19 (Corona) pandemie, dan is het wel het belang van het beschikken over voldoende goed ingerichte groene buitenruimte dichtbij huis, en dus juist ook ín de stad.  
Daarnaast is de stedelijke groene ruimte steeds belangrijker als leefomgeving voor dieren en planten. Wij koesteren onze groenblauwe structuren met ecologisch beheer en een volwassen bomenbestand, mede omdat die bijdragen aan een klimaat bestendige stad. We vinden een groene stad die toegerust is op een veranderend klimaat en in balans is met een prachtige omgeving van groot belang. Verbetering van bestaande groenblauwe structuren en goed beheer en onderhoud van de bestaande structuren gaan daarbij hand in hand. We geven bewoners de ruimte om hun eigen leefomgeving te vergroenen en werken daarbij samen met de partners in het Zwolse Natuurplatform.

In het coalitieakkoord 2018-2022 staat beschreven dat bij groei en verstedelijking van de stad ook oog is voor groen en biodiversiteit. Daar waar mogelijk versterken we deze. Biodiversiteit maakt onderdeel uit van het Groenbeleidsplan en de Groene agenda. Het versterken van de groen en biodiversiteit doen we door onder andere de inzichten van de miniconferentie groenbeheer/biodiversiteit te betrekken bij onze aanpak op groenbeheer en biodiversiteit. Dit wordt geconcretiseerd in een meerjarenaanpak van biodiversiteitsbevordering in het beheer.

We faciliteren de verbetering van de groenstructuur in de stadsrand en bouwen deze verder uit langs IJssel, Zwarte Water en Vecht. We promoten en gebruiken onze groene kwaliteiten van stad en ommeland voor de toeristische aantrekkelijkheid van Zwolle (o.a. de groene bolwerken, de stadsparken, het Vechtdal en de IJsseldelta). De stenige buurten en wijken worden vergroend of krijgen betere verbindingen met bestaande groengebieden, waardoor de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van die buurten voor de bewoners toeneemt en tegelijkertijd meer klimaatbestendig en duurzaam wordt. Waar er ontwikkelingen zijn, nemen we de kansen dan wel knelpunten op het vlak van recreatie en groen mee. Dit geldt ook voor het buitengebied. Hiermee vergroten we de leefbaarheid van het buitengebied en de kwaliteit van het landschap.

Criteria

We zorgen dat alle gebieden een hoogwaardige water-, groen- en recreatiestructuur krijgen en houden, zodanig dat:

  • We de basis op orde houden en sturen op basis van risico-analyses en tegelijketijd het beheer inzetten anticipererend op de toekomst van biodiversiteitsbelang en bewonersbelangen.
  • We bestaande groen- en waterstructuren versterken en uitbouwen waar deze onvoldoende zijn.
  • We hiervoor vooral al lopende projecten of herstructureringen benutten (zoals Hoogwaterbeschermingprogramma, Ruimte voor de Vecht, Zwolle Spoort en stadslandbouw).
  • Het groen en water optimaal gebruikt kan worden (voldoende massa, bereikbaar en toegankelijk) en de recreatieve gebruiksmogelijkheden vergroot worden.
  • Zwolle via het water goed bereikbaar is en blijft.
  • De reeds rijke biodiversiteit in onze stad koesteren en waar mogelijk verder bevorderen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger
Monique Schuttenbeld

Activiteiten

Risicogestuurd- en ontwikkelend beheer

  • Ecologisch groenbeheer en bijdrage aan biodiversiteit in de stad. Samen met onze uitvoeringspartner ROVA werken wij aan het verder bevorderen van de biodiversiteit in onze stad. Dat ecologisch groenbeheer doen we op verschillende manieren en over meerdere jaren. Onder andere door het aanplanten van bloembollen om vroegtijdig in het jaar voedselbronnen voor insecten aan te bieden, diverse proeflocaties zijn aangewezen om gefaseerd te maaien en de flora en fauna meer en andere kansen te geven, aanpassingen door te voeren in het maairegime om in het najaar langer voedselbronnen voor insecten beschikbaar te hebben, op meer locaties overjarig gras en riet te laten staan, aanpassingen door te voeren in het oever- en hakhoutbeheer, het aanplanten van voedselbomen en andere bomen.
  • Inspectie van bomen conform Boomveiligheidsrichtlijn (BVR) methodiek en inspectie speeltoestellen.
  • Beheer speeltoestellen, recreatieplassen en veerdiensten.
  • Voortgang met onderzoeken die in 2021 zijn opgezet en actualisatie van het speelbeleid, met aandacht voor inclusief spelen.
  • Uitvoeren van het jaarlijks onderhoudsprogramma Waterwerken; onderhoud beschoeiing en waterwerken, fonteinen, sluizen en remmingswerken, onderhoud havens, kaden en bruggen.
  • De Groene Kaart is geactualiseerd en opgenomen als Raamwerkkaart  “Hoofgroenstructuur” in de Ontwerp Omgevingsvisie. De Groene kaart is van betekenis in de nieuwe  Bomenverordening (2021). In de Bomenverordening is het beleid ten aanzien van de bescherming van bomen opgenomen. De verordening vormt de basis voor de vergunningverlening, zowel aan de gemeente als particulieren.  
  • Bomenbestand, bomenonderhoud en droogteschade zie bestedingvoorstellen 30 structureel en 58 incidenteel
  • Exploiteren van havens en de bediening van de bruggen.
  • Verbeteren en vernieuwen netwerk recreatieve wandel- en fietsroutes #buitengeluk.
  • Onderzoek naar mogelijkheden tot verbeteren of uitbreiding skatevoorzieningen.

Benutten van initiatieven en mogelijke meekoppelkansen bij ruimtelijke planvorming (zie ook doel 6.4.2)

  • Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel (Actualiseren van het groen- en recreatiebeleid).
  • Benutten bewonersinitiatieven (zoals de vervolginitiatieven voortvloeiend uit de pilot Vitaal Assendorp en de Groene Loper) en projecten Binnenstadsprogramma voor de vergroening van wijken waaronder de binnenstad;
  • Het benutten van meekoppelkansen met de klimaatthema’s wateroverlast, hitte en droogte.
  • Deelname aan het provinciale programma “Natuur voor Elkaar” door het inbrengen van kansrijke pilots en projecten, zoals pilot Langdurig Landschapsbeheer, show-cases voor “Meer bruikbaar groen in steden en dorpen” en “Natuurinclusief bouwen” Benutten van de woningbouw bij Stilo-hal  in Dieze voor verbetering van de groene vinger Middelweg (Diezerpark).
  • Benutten van de nieuwe ruimtelijk-economische koers voor het gebied Marslanden A (Enexis) en de planontwikkeling voor de Nooterhof ten behoeve van de versterking van de hoofdgroenstructuur langs het Almelose Kanaal en de aanleg van nieuwe recreatieve verbindingen binnen het gebied. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 40 (Nooterhof).
  • Benutten van gebiedsontwikkelingen zoals de Spoorzone/IJsselhallen. Hier liggen opgaven voor de aanleg van nieuwe parken in de groenarme wijk Assendorp, Hanzeland en Kamperpoort. Bovendien zijn er kansen voor natuurinclusief bouwen met  groene gevels en daken, nestkasten voor vogels en  vleermuizen en herstel van waterstructuren voor klimaatadaptatie.
  • Benutten en faciliteren van initiatieven stadslandbouw bij Dijklanden/Langenholte, Spoolde en Berkum.
  • Samenwerking met het Natuurplatform Zwolle en daaraan gelieerde partijen. Met de vrijwilligers van de Zwolse Natuurorganisaties wordt samengewerkt om de natuur in Zwolle te versterken.
  • Toezien op het goed geregeld hebben van het  eindbeheer van de uiterwaarden van de IJssel (Ruimte voor de Rivier) door of vanwege Rijkswaterstaat.
  • Verbeteren van rietlanden langs het Zwarte Water in kader van Natura 2000 projecten en het begeleiden van provinciale Uitvoeringsprogramma Zwarte Water Vecht (UZV).
  • Voortzetten van het programma Ruimte voor de Vecht (2019 - 2022) met de 13 partners in de Netwerkorganisatie, aan de hand van het geactualiseerde  Masterplan en uitvoeringsprogramma (zie projecten). .  
  • Het uitvoeren van de Pilot Langdurig Landschapsbeheer (Hart  voor de IJsseldelta)  samen met de Gebiedscoöperatie IJsseldelta en de Stichting Particuliere Landschapsdiensten IJsseldelta (SPLIJ).
  • Voorbereidingen treffen voor deelname aan een nieuw Europees LEADER-programma ten behoeve van een vitaal platteland.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.1.3 Water-, groen- en recreatiestructuur

13.177.708

713.638

12.464.070

301.810

128.996

12.636.884

Kredieten

  • Ruimte voor de Vecht (2016-2018): dit project is vrijwel afgerond. De eindverantwoording voor subsidie is goedgekeurd door de provincie Overijssel; de gronden zijn afgewaardeerd.
  • Ruimte voor de Vecht 2 (2019-2022): het investeringskrediet is gekoppeld aan de projecten uit het programma Brede Welvaart in het Vechtdal. De activiteiten worden uitgevoerd t/m dec 2023. Het betreft de aanleg van een snelfietsroute, de realisatie van twee laarzenpaden en de aanleg van een wandelonderdoorgang bij een spoorbrug. Daarnaast worden de middelen besteed aan de stimulering van stadslandbouw en de aanleg van een ecopassage.
  • Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP): het deelproject Stadsdijken nadert de uitvoeringsfase. In 2022 begint de uitvoering van de dijkversterking. Naar verwachting is deze in 2024 gereed.

Voor de deelproject IJsselwerken (Zwolle-Olst) wordt het voorlopig ontwerp in het voorjaar van 2022 afgerond; daarna wordt het definitief ontwerp opgesteld en de realisatie voorbereid.
Het deelproject Veilige Vecht bevindt zich nog in de verkenningsfase; daarna volgt in 2023 de ontwerpfase.

  • Herinrichting Park de Wezenlanden: de reconstructie is afgerond.
  • Nationaal Landschap IJsseldelta (NLIJ):  ondersteuning Gebiedscoöperatie IJsseldelta.
  • Structuurvisie VCN fase 1: Het verder volmaken van het inplanten van de laatste boscompensatie langs de N340. Dan is dit project afgerond.
  • Recreatieplassen: Uitvoering van het exploitatieplan recreatieplassen. Uitvoering van de groene- en recreatieonderdlen van de toekomstvisie op de  Milligerplas.
  • Diverse vervangingsinvesteringen o.a. voor bomen en beplanting, havenkasten, grondkerende constructies zoals beschoeiing en fundering kademuren etc. Op basis van inspecties wordt er geïnvesteerd in het snoeien en vervangen van deze bomen. Vanwege diverse redenen, zoals landschappelijke waarde en klimaatadaptatie. Deze bomen worden gemonitoord en ingegrepen wordt zodra er potentiele gevaarzetting door (zieke) bomen dreigt. Ten aanzien van acacia bomen worden deze gefaseerd door andere soorten bomen vervangen.
  • In afwachting van het onderzoek naar de behoeften van de skatevoorziening in Park de Wezenlanden wordt een vervangingsinvestering gereserveerd
  • Aanpak Essentaksterfte: De aan te pakken essen die in 2021 geïnspecteerd zijn en waaruit de maatregel kappen en herplant uit voort komt worden gedekt uit dit krediet.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

2019-Fonteinen

92.034

53.034

39.000

39.000

2019-Vijver Lubeckplein

25.300

0

25.300

25.300

2019-Spelen

225.000

128.668

96.332

96.332

2020-Bomen/Beplanting

1.020.000

79.321

940.679

940.679

2020-Beschoeiingen, kademuren en waterwerken

267.000

5.364

261.636

261.636

2020-Spelen

250.000

0

250.000

250.000

2021-Spelen

331.450

0

331.450

331.450

Ruimte voor de Vecht-2

316.000

5.764

310.236

290.236

20.000

Walstroomvoorziening 2019

201.250

0

201.250

201.250

Structuurvisie VCN Fase1

6.635.714

6.016.571

619.143

619.143

2021-Beschoeiingen

133.000

0

133.000

133.000

2021-Renovatie houten fundatie

160.000

0

160.000

160.000

NLY '12-'15

1.485.000

1.441.343

43.657

43.657

Ruimte voor de Vecht

559.710

539.579

20.131

20.131

Hoogwaterbeschermingsprogramma meekoppelkansen

209.000

26.806

182.194

182.194

Subtotaal vastgestelde mutaties

11.910.458

8.296.450

3.614.008

3.594.008

20.000

0

Vervangingsinvesteringen 2022:

vervanging beschoeiingen en waterwerken

80.000

0

80.000

0

80.000

0

vervanging bomen en beplanting

490.000

0

490.000

0

490.000

0

vervanging spelen

425.000

0

425.000

0

425.000

0

vloer skatebaan Wezenlandenpark (asfalt naar beton)

120.000

0

120.000

0

120.000

0

wandelroutenetwerk

100.000

0

100.000

0

100.000

0

Subtotaal vervangingsinvesteringen

1.215.000

0

1.215.000

0

1.215.000

0

Totaal 7.1.3 Water-, groen- en recreatiestructuur

13.125.458

8.296.450

4.829.008

3.594.008

1.235.000

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12