Domeinen

Fysiek Domein

Beschrijving doel 7.2.4 We bevorderen de verkeersveiligheid

Voor onze inwoners, bezoekers en overige gebruikers, is een goede, verkeersveilige en toegankelijke infrastructuur noodzakelijk. Daarom blijven we in Zwolle investeren in een verkeersveilige infrastructuur”. Landelijk stagneert het terugdringen van het aantal verkeersdoden en gewonden, met name onder fietsers, mede door de toegenomen mobiliteit. Maar ook de voetgangers vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Doordat dit veelal eenzijdige ongevallen betreffen (waarbij geen tegenpartij is betrokken) worden deze ongevallen nauwelijks geregistreerd. In Zwolle is in tegenstelling tot de landelijke trend een daling te zien in deze ongeval gegevens.

Zwolle sluit zich aan bij de landelijke doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Deze nulambitite stelt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Overheden willen samen met maatschappelijke partners een maximale inspanning leveren om risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die risico’s te verkleinen. Dat is een ambitieuze doelstelling, juist door de groei van het verkeer in het algemeen en het aantal fietsers in het verkeer in het bijzonder, de opkomst van de (snellere) elektrische fiets en de deelname van meer kwetsbare ouderen in het verkeer de komende jaren. Om invulling te geven aan de nulambitie hebben we in 2021 gewerkt aan het Actieplan Verkeersveiligheid. Met dit Actieplan, dat begin 2022 naar de raad komt, willen we bij de aanpak van de verkeersveiligheid in en na 2022 niet alleen reactief gaan handelen, maar juist ook proactief op basis van een diverse en gestructureerde informatiebronnen en daarmee vanuit een risicogestuurde aanpak naar verkeersveiligheid kijken.

We geven prioriteit aan het aanpassen van wegen met de grootste risico’s, zoals specifieke locaties en routes waar veel klachten over komen of waar kinderen vaak gebruik van maken. Deze knelpunten gaan we het eerst aanpakken. Voor kwetsbare groepen zoeken we naar veilige kruispunten en oversteeklocaties. Zo beperken we de snelheid van gemotoriseerd verkeer in de buurt van deze plekken. Daarnaast zoeken we naar simpele maatregelen om het aantal eenzijdige ongevallen te verminderen.

We steunen initiatieven die deelnemers in het verkeer opleiden en bewustwording over risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik en hard rijden, vergroten. Dit is vooral belangrijk in de buurt van plekken met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij  basisscholen en bij buurtvoorzieningen. Tegelijk gaat opleiden over belangrijke vaardigheden, zoals ouderen die goed leren fietsen op een e-bike, valtraining voor deze zelfde doelgroep en extra lessen in verkeersinzicht voor jonge bestuurders. We sturen daarnaast ook direct op gedrag, onder meer met het steunen van lokale initiatieven voor verkeersveiligheid .

Daarnaast behandelen we vragen/klachten van bezoekers en inwoners over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit betreft met name meldingen over verkeersonveiligheid bij scholen en in woonwijken, geluidsoverlast van auto- en spoorverkeer en overlast door logistieke bewegingen in de binnenstad en woonwijken.

Criteria

We bevorderen verkeersveiligheid, zodanig dat:

  • De fietsveiligheid verder wordt verbeterd door de positie van de fiets(er) te versterken.
  • De veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers (scholieren, ouderen) wordt vergroot.
  • De ernst van de afloop van ongevallen zo licht mogelijk is
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het aantal letselongevallen.
  • Het ervaren van verkeersonveiligheid of overlast van verkeer afneemt.
  • Inwoners en organisaties zich gehoord weten bij vragen en knelpunten inzake verkeer en vervoer.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten

  • Inventariseren, bespreken en afhandelen meldingen en klachten over verkeer.
  • Monitoring subjectieve en objectieve verkeersveiligheid aan de hand van cijfers (ViaStat, provincie Overijssel, Politie) en beleving weggebruikers (Buurt voor Buurtonderzoek).
  • Voorbereiding aanvragen in het kader van de Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUVV) voor 2023 en realiseren en verantwoorden van reeds lopende DUVV-subsidieprojecten van 2019, 2020, 2021 en 2022.
  • Uitvoeren programma Verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding in samenwerking met Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost Nederland door verstrekken van subsidie aan projecten zoals op  basisscholen, Voortgezet Onderwijs en doelgroepen zoals ouderen.
  • Met cofinanciering van de provincie Overijssel voeren we kleine infrastructurele projecten uit gericht op het bevorderen van de verkeersveiligheid in Zwolle.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid

782.160

362.562

419.598

0

29.734

389.864

Kredieten

Uitvoering van projecten die mede gericht zijn op bevordering verkeersveiligheid in het kader van de zogenaamde provinciale DUVV-subsidie gelden van 2019 en 2020:

  • Rotonde Roelenweg
  • Van Karnebeektunnel Verkeersveiligheid
  • Wipstrikkerallee

Eemlaan - Rijnlaan

  • Verkeersveiligheidsonderzoek en mogelijk treffen van maatregelen rondom dit kruispunt.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2022 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2020

Resterend krediet

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023 en verder

Vastgestelde mutaties:

Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid

460.000

35.841

424.159

212.080

212.080

Fietstunnels Zwartewaterallee

50.000

2.080

47.920

47.920

Rotonde Roelenweg

250.000

10.335

239.665

239.665

Eemlaan-Rijnlaan

100.000

0

100.000

0

100.000

Wipstrikkerallee verkeersveiligheid

400.000

3.523

396.477

50.000

346.477

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.260.000

51.779

1.208.221

549.665

658.557

0

Voorgestelde mutaties:

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 7.2.4 Verkeersveiligheid

1.260.000

51.779

1.208.221

549.665

658.557

0

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12