Financiën

Overzicht reserves

H06 - Parkeren

Aard van de reserve:

Overige bestemmingsreserves

Doel:

De reserve Parkeren is in de basis een egalisatiereserve. In het verleden gevormd om de meerjarige effecten van de exploitatie van parkeervoorzieningen op de tarieven te egaliseren. Daarnaast is de reserve bedoeld ter dekking van nieuw beleid en investeringen tbv. parkeren in het centrumgebied van Zwolle en maatregelen ter bevordering van het gebruik van ander vervoer dan een auto voor het bezoek aan de binnenstad van Zwolle. In de begroting 2017 is de werkwijze aangepast. Ter versterking van de integrale afweging worden jaarlijks bij de PPN en/of begroting bestedingsvoornemens integraal afgewogen. Verder is er een ondergrens voor de egalisatie en risico opvang vastgesteld van € 0,5 miljoen en wordt jaarlijks bepaald of het eventuele surplus kan vrijvallen of beschikbaar moet blijven voor de exploitatie.

Reserve

Doel

Besluit

2021

2022

2023

2024

2025

Stand per 1 januari

5.560.954

5.560.625

5.309.191

5.076.191

4.087.191

Toevoegingen:

Exploitatie parkeren

6.3.3

Begroting

4.192.954

3.499.646

3.540.000

3.461.000

3.238.000

Overboekingswijziging kapitaallasten

6.3.3

Berap 2021-1

58.000

Centralisten meldkamer

6.3.3

Berap 2021-2

-37.000

Totaal toevoegingen

4.213.954

3.499.646

3.540.000

3.461.000

3.238.000

Onttrekkingen:

A. Bestedingsplichten en -rechten:

Afdrachten concern- oa check-ups,

bezuinigingen en resultaat beleid parkeren

6.3.3

Begroting

3.998.013

3.751.080

3.773.000

3.796.000

3.819.000

Actieplan fietsp. binnenstad

6.3.3

Rb. 21-03-16

98.084

Koersdocument parkeren 2016-2020

6.3.3

Begroting 17

68.156

Fietsparkeren Spoorzone

6.3.3

Rb. 22-05-17

50.030

Totaal bestedingsplichten en -rechten

4.214.283

3.751.080

3.773.000

3.796.000

3.819.000

B. Bestedingsvoornemens:

Scenario Noordereiland, reservering bodemsanering

654.000

680.000

Totaal bestedingsvoornemens

-

-

-

654.000

680.000

Totaal onttrekkingen

4.214.283

3.751.080

3.773.000

4.450.000

4.499.000

Stand per 31 december

5.560.625

5.309.191

5.076.191

4.087.191

2.826.191

Toelichting:

Vanwege de coronacrisis verwachten we in 2021 circa € 3,1 miljoen minder parkeeropbrengsten te ontvangen. Het Rijk stelt compensatie ter beschikking.  In bovenstaande opstelling van de bedragen is  van volledige compensatie uitgegaan. In het kader van het totaaleffect van de coronacrisis op de gemeentelijke financiën gaan wordt op basis van de situatie per november in december 2021 een begrotingswijziging aan de Raad voorgelegd over eventuele toekenning van de ontvangen Rijkscompensatie aan de diverse begrotingsprogramma’s, waaronder parkeren.

Begroting 2022:

In het kader van de begroting 2022 is de reserve parkeren meerjarig doorgerekend op basis van 'bestaand beleid' (nieuwe investeringen zijn hierin niet meegenomen). Om een goed meerjarig beeld te hebben, is de reserve doorgerekend t/m 2031. Het bestaand beleid  is doorgerekend op basis van de resultaten van de jaarrekening 2020, de begroting 2021 t/m berap 2021-2.

In de doorrekening is een mogelijke terugval per 2024 van de inkomsten opgenomen van € 450.000. Van de hogere inkomsten die in 2019 gerealiseerd zijn, en opgenomen zijn in de begroting, is moeilijk in te schatten in hoeverre deze hogere inkomsten structureel zijn (door conjunctuur, invloed collegeprogramma, ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit ed.)

Het gemelde aanbestedingsnadeel van de bemensing van de centrale bedraagt per 2022 € 150,000 structureel en is opgenomen in het bedrag van de exploitatie van 2022.

Het nadelig exploitatieresultaat van de ondergrondse fietsenstalling aan het Stationsplein wordt gecompenseerd door een lager afdracht naar de algemene middelen.

Risico's
Het contract voor het Maagjesbolwerk met Q-Park loopt per 1/1/2028 af. Hierdoor dalen de inkomsten met ca € 700.000. Daarnaast bestaat de kans dat de gemeente Zwolle niet volledig gecompenseerd wordt voor de lagere parkeerinkomsten als gevolg van de coronacrisis. Dit naast de al vermelde mogelijke terugval per 2024 zou kunnen betekenen dat de reserve beneden de toegestane ondergrens van € 500.000 komt.
Er zal dan gekeken moeten worden hoe dit opgevangen kan worden. Een mogelijkheid zou zijn om de parkeertarieven te verhogen. Eens in de 3 jaar mogen de parkeertarieven verhoogd worden met het inflatiepercentage over die drie jaar (2023 is het eerste jaar wanneer dit weer mogelijk is) . In de (bovenstaande) doorrekening is een mogelijke tariefsverhoging niet verwerkt.

De parkeerreserve kent een ondergrens van € 500.000 voor egalisatie en risico-opvang. Jaarlijks wordt bij de PPN/ begroting bepaald welke middelen kunnen vrijvallen in de reserve Parkeren .

Projecten die gedekt worden uit een bijdrage uit de parkeerreserve:

Fietsparkeren Spoorzone
Met de opening van de fietskelder aan de noordzijde van het station in december 2020 wordt ook de communicatie m.b.t. het fietsparkeren in de stationsomgeving geïntensiveerd. In verband met Corona wordt dit eind augustus/begin september als het nieuwe schoolseizoen weer begint.

Actieplan fietsparkeren binnenstad

In verband met het structureel maken van de maken Coronamaatregelen m.b.t. het fietsparkeren in de binnenstad, wordt het resterend krediet hier voor aangewend.

Koersdocument
Resterende middelen worden aangewend voor het opstellen voor het nieuwe parkeerbeleid. De dan resterende middelen, na het gereedkomen van dit plan, kunnen dan terugvallen naar de parkeerreserve.

Nog niet toegewezen middelen:

Binnen de reserve staan middelen gereserveerd voor komende investeringsverplichtingen:

1,3 mln (restant) in 2024 en 2025; t.b.v. de bodemsanering gebiedsontwikkeling Noordereiland ( 11 mei 2016) werd  voor gedeeltelijke sanering al een bedrag van €  628.680 beschikbaar gesteld.

 

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:22:54 met de export van 10/18/2021 14:10:12