H08 - Bestemmingsplannen
Aard van de reserve: | Overige bestemmingsreserves |
---|---|
Doel: | Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording mogen geen lasten betreffende bestemmingsplannen worden geactiveerd. Wel mag een reserve gevormd worden teneinde een gelijke belasting in de jaren te verkrijgen. |
Reserve | Doel | Besluit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 307.319 | 295.508 | 161.254 | 67.251 | 13.500 | ||
Toevoegingen: | |||||||
Zwolle-AOM | 6.1.3 | Begroting | 180.000 | 180.000 | 180.000 | 180.000 | 180.000 |
Totaal toevoegingen | 180.000 | 180.000 | 180.000 | 180.000 | 180.000 | ||
Onttrekkingen: | |||||||
A. Bestedingsplichten en -rechten: | |||||||
Zwolle-AOM | 6.1.3 | Begroting | 126.000 | 193.500 | 193.500 | 193.500 | 193.500 |
Ingeplande actualisering bestemmingsplannen | 6.1.3 | Begroting | 65.811 | 120.754 | 80.503 | 40.251 | - |
Totaal bestedingsplichten en -rechten | 191.811 | 314.254 | 274.003 | 233.751 | 193.500 | ||
B. Bestedingsvoornemens: | |||||||
Totaal bestedingsvoornemens | - | - | - | - | - | ||
Totaal onttrekkingen | 191.811 | 314.254 | 274.003 | 233.751 | 193.500 | ||
Stand per 31 december | 295.508 | 161.254 | 67.251 | 13.500 | - |
Toelichting:
De lasten voor bestemmingsplannen kunnen per jaar behoorlijk fluctueren doordat de doorlooptijd en procedurekosten niet rechtstreeks beïnvloed kunnen worden. Omdat de kosten niet geactiveerd kunnen worden, zouden jaarlijks ofwel overschotten ofwel tekorten ontstaan. Om een gelijke belasting over de jaren te verkrijgen is deze reserve gevormd.
Voor bestemmingsplannen is een regulier jaarbudget beschikbaar. Dit budget is bedoeld voor de ambtshalve noodzakelijke actualisaties van de plannen en voor dekking van de procedurekosten (vanaf besluitvorming raad). De kosten voor het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen worden in rekening gebracht bij de initiatiefnemer. Intern zijn dit de projecten, extern de particuliere ontwikkelaars. De procedurekosten van nieuwe ambtshalve aanpassingen aan bestemmingsplannen komen wel ten laste van het reguliere budget.
Voor het versneld actualiseren is in 2003 het project "Zwolle op Orde" opgestart waarbij ca. 300 verouderde bestemmingsplannen zijn geactualiseerd. Voor het aanpakken van nog een aantal blinde vlekken binnen ZOO zijn vanaf 2011 nog extra budgetten beschikbaar gesteld voor ZwolleExtraOp Orde. Deze locaties waren niet opgenomen binnen ZOO omdat er herontwikkeling was voorzien waarbij de bestemmingsplan wijziging binnen het project zou worden meegenomen. Bestemmingsplannen dienden 1 x per 10 jaar geactualiseerd te worden. Daarom is vanaf 2013 de cyclus opnieuw gestart voor de plannen die als eerste in 2003 geactualiseerd waren. Jaarlijks zijn gemiddeld 3 plannen geactualiseerd. Sinds 1 juli 2018 is de verplichting om bestemmingsplannen te actualiseren vervallen voor plannen die elektronisch raadpleegbaar zijn. Hoewel elektronisch raadpleegbaar als PDF, zijn er nog altijd enkele plannen die niet volgens de gedigitaliseerde standaard zijn opgesteld. Dat belemmert de omzetting van bestemmingsplannen naar een omgevingsplan op grond van de, waarschijnlijk per 1 juli 2022 in werking te treden, Omgevingswet. Dat is de reden dat ook nu nog plannen worden gedigitaliseerd. De inwerkingtredingsdatum is van 1 januari 2022 verschoven naar 1 juli 2022. Het Koninklijk Besluit met deze datum moet nog worden aangenomen in de Eerste en de Tweede Kamer en zal mede afhangen van de stand van het Digitaal Stelsel Omgevingswet in oktober.
Los van ZwolleExtraOpOrde blijft het opstellen van bestemmingsplannen ook om andere redenen ambtshalve nodig. Daarvoor kunnen verschillende redenen zijn. Het doorvoeren van beleidswijzigingen bijvoorbeeld; bestemmingsplannen kunnen nodig zijn om bijvoorbeeld een fout te herstellen, of om planschade te voorkomen. Er komt een moment dat wij geen bestemmingsplannen meer kunnen maken. Het lijkt logisch dat dit moment zich aandient op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, maar momenteel wordt gewerkt aan Tijdelijke Alternatieve Maatregelen (hierna TAM) waar de inwerkingtreding van de Omgevingswet mee gepaard lijkt te gaan. Die TAM zullen het mogelijk maken om nog een jaar langer met bestemmingsplannen te kunnen blijven werken, naast de Omgevingswet. De uitwerking van de TAM is in volle gang en er is nu geen zicht op hoe die stelsel naast elkaar kunnen bestaan. Vooralsnog moeten wij echter rekening houden met het langer kunnen doorwerken met bestemmingsplannen.
Ook als het moment daar is dat niet meer met bestemmingsplannen gewerkt kan worden, zal het geld dat nu is gereserveerd voor bestemmingsplannen nodig blijven om het omgevingsplan (partieel) te herzien. Dit wordt het reguliere proces na invoering van de Omgevingswet.
Het structurele budget van € 180.000 is, naar wij nu kunnen inschatten, voldoende om de noodzakelijke (partiële) herzieningen van het omgevingsplan door te voeren.
Nog niet toegewezen middelen: